Francouzský projektant Egis byl vyřazen ze hry o výstavbu rychlostní trati. Je to spiknutí, zlobí se | E15.cz

Francouzský projektant Egis byl vyřazen ze hry o výstavbu rychlostní trati. Je to spiknutí, zlobí se

17. srpna 2017 • 23:27
Jan Šindelář

Český Cedop spolu s francouzským projektantem Egis Rail nabídl nejnižší ceny ve třech ze čtyř železničních tendrů za zhruba 230 milionů korun. Byli vyřazeni. Egis teď žaluje komoru inženýrů.

Tahanice o projektové práce pro rychlou trať z Brna do Přerova nabývá na intenzitě a složitosti. Francouzští projektanti poslali věc ke správnímu soudu, žalovali Českou komoru autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT).

Komora totiž zahraničním odborníkům odebrala autorizaci pro český trh, načež Správa železniční dopravní cesty vyřadila francouzsko-české konsorcium Egis Rail a Cedop kvůli ztrátě kvalifikace z příslušných tendrů. Sdružení přitom ve třech ze čtyř tendrů o předpokládané hodnotě kolem 230 milionů korun nabídlo nejnižší ceny.

Šéf Českých drah Krtek: Zavádět kontroly jako na letišti? Spíše bychom měli využívat kamery

Vedení Cedopu věc vnímá jako spiknutí českých projektantů proti jedinému zahraničnímu účastníkovi v soutěži. „ČKAIT mi připadá jako zájmové sdružení některých vlivných firem. Připomíná středověký cech, kde se rozhoduje, jestli se do ulice může přistěhovat nový pekař,“ uvedl Petr Šlegr z Cedopu. Podle něj by měl autorizace zahraničním inženýrům vydávat nějaký státní orgán, aby se vyloučil střet zájmů. Někteří členové vedení ČKAIT totiž působí ve firmách, které se účastní zmíněných tendrů.

Podle předsedy představenstva ČKAIT Pavla Křečka je ale počet odborníků omezený, a tak se nelze ubránit situaci, kdy členové komory vyvíjejí i další obchodní aktivity. „S ohledem na vysoce formalizované procesy, které dozorují dozorčí orgány a při nichž jsou rozhodnutí činěna odbornými rozhodovacími tělesy, však střet zájmů nenastává v žádném ohledu,“ sdělil Křeček.

České dráhy nepochybily při pronájmu lokomotiv Taurus. Antimonopolní úřad zrušil milionovou pokutu

Egis Rail a Cedop už ale slaví první úspěch. Městský soud přiznal žalobě odkladný účinek. Na základě toho chce sdružení zpět do soutěží SŽDC. Podle Pavla Tesaře ze správy železnic je sice něco takového možné, musí pro to ale být vážný právní důvod. „Podle našich informací stále platí, že ČKAIT odebrala společnosti Egis autorizaci, a ta tedy v současnosti nesplňuje kvalifikační předpoklady,“ řekl Tesař.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!