GALERIE: I tyhle podivnosti jezdily Dakar. Šestikolka, kačena, Lada, ale i Rolls-Royce | E15.cz

GALERIE: I tyhle podivnosti jezdily Dakar. Šestikolka, kačena, Lada, ale i Rolls-Royce

David Bureš - Auto.cz

Letošní, 39. ročník dakarské rallye je už za námi, beduíni jsou rozdáni a závodníci jsou na cestě domů. Přesto se k Dakaru ještě jednou vrátíme, rozhodli jsme se vrátit do historie a zavzpomínat na ta vůbec nejpodivnější auta, která se kdy této rallye zúčastnila. A že jich bylo!

Najdete mezi nimi opravdu roztodivnou společnost. Na jedné straně šestikolový speciál, na druhé dvanáctiválcové lambo. Dakar jela i lidová vozítka jako Citroën 2CV a Renault 4. Mnohé pak ukazují, kam se Dakar vyvinul. Jestliže v počátcích byl hlavně závodem dobrodruhů (vždyť vítězi se staly vlastně obyčejné terénní vozy jako Range Rover a Volkswagen Iltis), dnes už mu vévodí profesionální týmy s obřím rozpočtem a moderní technikou.

Citroën 2CV

Francouzské lidové vozítko jako bojovník s dunami a tunami písku? Ano, slavná kačena skutečně Rallye Dakar jela. A to ne v jejích počátcích, kdy byl Dakar plný dobrodruhů, ale v roce 2007. Tehdy vůz do závodu nasadili bratři Georges, Philippe a Gilles Marquesové z francouzského klubu citroënů 2CV a Méhari. Před závodem kačena vyrobená v roce 1963 prošla mnohými úpravami, karoserie byla vyztužena, podvozek vylepšen a motor posílen na 100 koní (74 kW). Úspěch se ale nakonec nedostavil, posádka cíl neviděla, když ve čtvrté etapě musela odstoupit z důvodu technických potíží se zadní nápravou.

Jules II Proto

Šestikolové automobily jsou podivné rarity, které se čas od času objeví i na závodní scéně – takový Tyrrell P34 nasazovaný ve Formuli 1 jistě není potřeba blíže představovat. Takový automobil s třemi páry kol se ukázal i na Rallye Dakar. V roce 1984 se jí zúčastnil vůz pojmenovaný Jules II Proto, řízený Thierrym De Montcorgém.

Jednalo se o na míru postavený speciál pojmenovaný podle parfému Jules hlavního sponzora, firmy Christian Dior. Základem byl trubkový rám, v jehož útrobách se ukrýval osmiválec od Chevroletu o výkonu 257 kW, který byl spárován s převodovkou ze závodního Porsche 935. Poháněná byla jen čtyři kola – dvě přední nápravy. Slibně rozjetý závod Jules II Proto nakonec nedokončil, a to z důvodu poruchy šasi, které se v průběhu závodu rozlomilo.

Pokračování článku včetně kompletní fotogalerie najdete zde.

Více na podobná témata na www.auto.cz.

Autor: David Bureš - Auto.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!