Gigantem do Bavor. Na Šumavě mají nejkratší mezinárodní železnici světa | E15.cz

Gigantem do Bavor. Na Šumavě mají nejkratší mezinárodní železnici světa

20. října 2016 • 12:10

V šumavském Novém údolí pár kilometrů za Stožcem funguje unikátní atrakce. Turisté se tam mohou svézt replikou parní lokomotivy po 105 metrů dlouhé železniční trati, která překračuje hraniční čáru s Německem. Údajně jde o nejkratší mezinárodní železnici na světě.  

 

Trať vybudovala parta nadšenců ze spolku Pošumavská jižní dráha na náspu po bývalé železnici Volary– Pasov, zrušené po komunistickém puči v roce 1948. Brigádníci nebo členové spolku vozí návštěvníky v replice lokomotivy, která je s nadsázkou nazvaná Gigant.

Stačí si za dobrovolné jízdné koupit lístek, strojvůdce pak roztopí v kotli, nasadí si nádražáckou čepici, další rozdá pasažérům, pískne a mávne plácačkou. Potom ale musí slézt a lokomotivu roztlačit, Gigant totiž jezdí jen na lidský pohon a samospádem. V kotli se topí jen kvůli efektnímu kouři z komína.

1080p 720p 480p 360p 240p
Lokomotiva Gigant jede po nejkratší mezinárodní železnici světa v Novém údolí na Šumavě

Propojení s Německem je samozřejmě symbolické, za hraniční čárou leží v Bavorsku zhruba jen pět metrů kolejí, přičemž strojvůdce na jejich konci musí slézt a stroj opět roztlačit. Celá cesta tam a zpět po tak trochu vachrlaté 105metrové trati trvá kolem jedné minuty. Za nejkratší mezinárodní dráhu ji označují právě nadšenci ze spolku.

Nové údolí leží přímo v srdci šumavského národního parku ve výšce přes 800 metrů nad mořem. Výjimečné je i tím, že tam vede také normální železniční trať. Turisté se tak mohou dostat do lůna Šumavy přímým vlakem třeba z Protivína, Prachatic nebo Volar. Kromě toho mohou přijet i na kole a v zimě na běžkách nebo samozřejmě přijít pěšky. Autům je vjezd zakázán.

České dráhy napadly u soudu výsledky tendru na šumavské lokálky

Navíc nejkratší mezinárodní železnice světa, která se nachází jen pár metrů za konečnou vlakovou zastávkou Nové údolí, není jedinou atrakcí v tomto nádherném koutě Šumavy. Železniční spolek tam ještě má dva odstavené nákladní vagony. V jednom je malá muzejní sbírka lokálek a v druhém provozuje krčmu s točeným pivem, limonádou a párky. Pokud to někomu nestačí, může si dát regulérní oběd v hotelu Nové údolí. Ten stojí asi o 200 metrů dál a jeho restaurace vaří vcelku slušné hotovky.

Členové spolku jsou drážní odborníci a fandové železnice i Šumavy, kteří zdůrazňují, že jejich projekt není financován z žádného fondu EU. „Ke spolupráci se sousedy nepotřebujeme žádné svazáky z novodobého žaláře národů. Skamarádíme se s nimi i bez šílenců z Bruselistánu,“ píše v radikálním duchu spolek na svém webu. Jejich nekratší mezinárodní železnice světa jezdí každý den během letní sezony, mimo ní na podzim a na jaře o víkendech. 

Betonový kolos v Krušných horách. Podívejte se na ruiny nacistické továrny

Stavba na hřebenech Krkonoš. Podívejte se, jak po ničivém požáru roste Petrova bouda

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!