Globální těžiště letecké dopravy se sune do Asie | E15.cz

Globální těžiště letecké dopravy se sune do Asie

Globální těžiště letecké dopravy se sune do Asie
Letiště Tokio
• 
ZDROJ: profimedia.cz

Jiří Liebreich

Peking, Tokio nebo Nové Dillí. Roli světových lídrů přebírají asijská letiště.

Pozvolný ústup Evropy a Ameriky ve prospěch Asie. Tak vypadá současný trend ve světovém civilním letectví. Největší asijská letiště postupně vytlačují své západní konkurenty z pozic nejvytíženějších vzdušných přístavů na světě.

Čínská letiště nejvíce přispívají k růstu globální nákladní i osobní přepravy. Ta loni v Číně rostla desetiprocentním tempem, uvádí Mezinárodní asociace letišť. Význam Číny bude stoupat i v příštích dvaceti letech, kdy má k růstu celosvětové osobní dopravy přispívat 21 procenty.

Kromě Číny zažívá mohutný růst také Indie. Do dvacítky loni nejvytíženějších letišť se díky mase 63 milionů cestujících dostalo Nové Dillí, jež vykázalo tradičně velmi vysoký meziroční růst o čtrnáct procent. I kvůli nástupu indické metropole vypadlo z první dvacítky newyorské Kennedyho letiště.

„V asijských zemích je obrovské množství lidí, kteří dosud necestovali do Evropy nebo dál. Tyto skupiny získávají na ekonomickém potenciálu. Začínají cestovat po celém světě,“ uvedl v rozhovoru pro deník E15 Bořivoj Trejbal, ředitel Emirates Airline pro Česko.

Konec portýrů na Veleslavíně, cestující na letiště svezou eskalátory

„Linky na Východ se ekonomicky zpřístupňují. Rostou kapacity, ceny klesají. Naopak potřeba letět do zámoří je dostatečně saturovaná zavedenými síťovými linkami,“ vysvětluje přesun těžiště letecké dopravy východním směrem Petr Kováč, odborník na letectví. V nákladní přepravě dominuje světovým letištím Hongkong, který navíc meziročně roste téměř desetiprocentním tempem. V první čtyřce ho následuje americký Memphis, čínská Šanghaj a jihokorejský Inčchon.

Budování asijského leteckého impéria dokumentují i počty objednaných letadel. Emirates na začátku roku oznámily nákup 36 Airbusů A380. Za největší osobní letouny na světě utratí v přepočtu 332 miliard korun. Celkem mají těchto letadel objednáno šedesát. Druhým největším odběratelem Airbusů A380 jsou Singapurské aerolinie, které už obdržely 21 z 24 nakoupených letadel.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!