Helsinky a Tallinn má spojit podmořský tunel, může být nejdelší v Evropě

Finští a estonští experti připravují plány na vybudování podmořského železničního tunelu, který by spojil metropole obou zemí Helsinky a Tallinn. Oznámil to estonský list Postimees. Vládní memorandum o společném projektu podepsali v Tallinnu ministři dopravy Finska a Estonska, kteří počítají s termínem realizace kolem roku 2030.

Estonsko-finský tunel se má inspirovat mimo jiné stavbou tunelu pod Fehmarnovou úžinou (na snímku)
6.1.2016 9:50   |  

Odborníci předpokládají, že výstavba tunelu pod dnem Finského zálivu by měla stát kolem 13 miliard eur (350 miliard korun). Ze čtyřiceti procent by se na financování měla podílet Evropská unie. Podle předběžných výpočtů by se vložené prostředky měly vrátit do 40 let.

Tunel by měl být v závislosti na zvolené trase dlouhý kolem 50 kilometrů. Mohl by se tak stát nejdelším v Evropě, pokud překoná tunel pod Lamanšským průlivem spojující Francii a Velkou Británii. Ten měří 50,5 kilometru.

Finsko si od projektu slibuje lepší spojení s Evropou, zejména se středoevropskými státy, napsal Postimees. Cesta pod mořem vlakem z Tallinnu do Helsink bude trvat zhruba půl hodiny. Ročně se počítá s přepravou kolem 11 milionů cestujících. Zveřejněny už byly dokonce kalkulace jízdného - cesta by měla přijít na 36 eur v dnešních cenách (asi tisíc korun).

Na tunel naváže železnice do Německa

Tunel má být součástí železničního koridoru zvaného Rail Baltica, který má propojit hlavní města Finska, pobaltských států, Polska a Německa. Výstavba vlakového spojení dlouhého kolem tisíce kilometrů má začít v roce 2020.

Finskou a estonskou metropoli dnes spojuje námořní trajektová doprava, cesta trvá zhruba dvě hodiny. Každoročně ji podstoupí dva miliony cestujících, z toho zhruba 60 tisíc Estonců pracujících ve Finsku.

Plánovaný železniční koridor Rail Baltica


Čtěte také:

Dánsko s Německem spojí podmořský tunel, druhý nejdelší v Evropě

Finsko postaví první trvalé úložiště jaderného odpadu na světě

Autor: čtk, bru

Komentáře

Čtěte také

Martin Čaban: Babišův křik a Dbalého psychedelie nestačí. Kabátkovi se daří

Martin Čaban: Babišův křik a Dbalého psychedelie nestačí. Kabátkovi se daří

Předseda ANO a vicepremiér Andrej Babiš se velmi rozčiluje nad tím, že správní rada Všeobecné zdravotní pojišťovny potvrdila ve funkci ředitele Zdeňka Kabátka. Vášnivě se rozepsal… více

Mobilní web