Hřbitov vlaků na brněnském dolním nádraží. Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii | E15.cz

Hřbitov vlaků na brněnském dolním nádraží. Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii

25. února 2017 • 18:00
Michal Nosek

Brno dolní nádraží je nákladní železniční stanice v Brněve čtvrti Trnitá. Protíná jej osm dopravních a dvanáct manipulačních kolejí a tři vlečky. Část připomíná reznoucí šrotoviště kolejových vozidel.

Nádraží v současnosti chybí na mapě Brna, ale svůj historický význam bezesporu má. Jedná se o druhé nejstarší nádraží ve městě. Fungovalo od roku 1856. V současnosti je mimo provoz a projíždí jím pouze nákladní dopravy. O to zajímavější poklady zde rezavějí.

 "V areálu Dolního nádraží sídlí firmy na opravu lokomotiv, například Lokomont, které sem soustřeďují vyřazené stroje jako zdroje náhradních dílů. Většina opuštěných lokomotiv a ososbních vozů patří Klubu přátel kolejových vozidel (KPKV), který se od poloviny 90. let věnuje sbírce a renovaci historických vlaků. V depech jsou potom uloženy především parní lokomotivy," říká Petr Minařík z KPVK.

Podívejte se na video z testovacího okruhu ve Velimi

720p 480p 360p 240p
Šéf Výzkumného Ústavu Železničního Antonín Blažek

360p 240p
Vlaky, a soupravy, které testují na polygonu u obce Velim

Sbírka v současnosti čítá asi sedmdesát vozidel rozmístěných po moravských vlečkách. Zadní část areálu, u stále funkční točny i posuvny, je několikrát do roka využívána pro roztápění parních lokomotiv.

"Bohužel vlastník celého objektu, SŽDC, o areál nejeví zájem a plánuje celé nádraží zbourat i s unikátní vlečkou na výstaviště," dodává Minařík

 

Podobných míst jako je Brněnské dolní nádraží v České republice již moc není, protože jak čas plyne, vozidla bud končí ve šrotu, nebo si je rozbírají zájmové spolky. Asi nejznámněším pohřebištěm lokomotiv je Česká Třebová.

Železnici dnes staví stroje: Podívejte se na sedm největších "oblud" na českých kolejích

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!