Jančura podal žalobu kvůli kamerám. Zákaz nově kritizují i České dráhy | E15.cz

Jančura podal žalobu kvůli kamerám. Zákaz nově kritizují i České dráhy

Jančura podal žalobu kvůli kamerám. Zákaz nově kritizují i České dráhy
Radim Jančura
• 
ZDROJ: Sedmička/E15

Miroslav Tryner

Brněnské tramvaje jako první v republice mohou od října sledovat cestující kamerou. Povolení jim vydal Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Jiní dopravci o to žádali také, ale nepochodili. „ÚOOÚ je byrokratický úřad, který nehledí na potřeby bezpečnosti. My už se s ním soudíme,“ řekl E15.cz majitel Student Agency Radim Jančura. Ani České dráhy nechápou, proč systém běžně užívaný v EU, nemohou provozovat.

„Pochopím, že ÚOOÚ nepovolí sledování zaměstnanců v kanceláři, protože mají právo i při práci na soukromí. My jsme však žádali o sledování řidičů, a to ve veřejném zájmu. Řidič má v rukou životy cestujících a my potřebujeme mít důkaz, zda si stoprocentně plnil své povinnosti. Jestli nekouřil, nepil, netelefonoval,“ vysvětlil serveru E15.cz Jančura.

„Snažil jsem se tuto záležitost po negativním stanovisku vysvětlit vedení úřadu i jeho řediteli, marně. ÚOOÚ je úřad, který vedou úředníci zahledění jen do sebe, nikoliv na potřeby bezpečnosti. Věc jsme už dali k soudu,“ dodal majitel Student Agency.

Jak uvedl, věří, že soudy jsou schopné rozhodnout spor v zájmu veřejnosti, tedy i ve prospěch Student Agency. „Soudy rozhodují poměrně rychle, jde však o následné procesní záležitosti, třeba odvolání, která mohou věc protáhnout. Soudíme se proto, že úředníci rozhodli proti veřejnému zájmu,“ zdůraznil Jančura.

ÚOOÚ letos v květnu zakázal umístění kamer v autobusech Student Agency, kterými dopravce chtěl monitorovat prostor pro řidiče a stevarda. „Umístění kamer v přední části vozidla by byl nedůvodný a nepřiměřený zásah do soukromí zaměstnanců,“ zdůvodnil svůj verdikt úřad.

Autobus Student AgencyAutobus Student AgencyAutor: profit
„Kamerami va našich autobusech chceme ochránit cestující, firmu i řidiče,“ argumentuje majitel Student Agency Radim Jančura.

Firma Student Agency však argumentovala i s tím, že záznamy z kamery v prostoru řidiče mají sloužit jako podpůrný důkaz toho, že řidič například dodržoval povolenou rychlost, a posílit tak pozici zaměstnanců v případě vyšetřování nehod. Tedy být jim ku prospěchu.

Kromě požadovaných kamer Student Agency již využívá kamery snímající vozovku před autobusem a zavazadlový prostor. S tímto využitím ÚOOÚ problém neměl a registraci těchto kamer v minulém roce povolil.

Mluvčí ÚOOÚ Hana Štěpánková žalobu ze strany Studen Agency v záležitosti zákazu kamer na dotaz E15.cz potvrdila. „Dorazila na ÚOOÚ 18. července. Náš úřad se k ní už vyjádřil a poskytl soudu správní spis. Nyní čekáme na rozhodnutí soudu,“ uvedla bez dalších podrobností Štěpánková.

Jančura tedy podal žalobu na ÚOOÚ ještě v předstihu před povolerním kamer do tramvají Dopravnímu podniku města Brna (30. září 2013).

„Jinde ano, u nás ne. Proč?“ ptají se České dráhy

S ohledem na negativní stanovisko ÚOOÚ nemají instalovaný v žádném vlaku vnitřní bezpečnostní kamerový systém ani České dráhy. „Záležitost nepouštíme ze zřetele a budeme sledovat možnosti, jak zavedení kamer prosadit,“ řekl E15.cz mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

I ČD mají spoustu argumentů na své straně. „Ve všech vyspělých demokraciích a ostatních státech EU je to běžná součást především regionálních vlaků. Vnitřní bezpečnostní kamerový systém, pokud vím, je i běžnou součástí dodávek stejných typů vlaků, jako mají ČD, pro jiné dopravce,“ upřesnil Šťáhlavský.

ilustrační fotoilustrační fotoAutor: ČD
„V ostatních státech EU je bezpečnostní kamerový systém v regonálnívh vlacích běžný. Proč to nejde u nás?“ nechápou ČD.

V zahraničí podle jeho slov slouží kamery k zajištění vyšší bezpečnosti cestujících (krádeže, násilí, terorismus) a jako ochrana před poškozováním vlaků (sprejerství, další formy vandalismu). A to jak z preventivního hlediska, tak z hlediska dopadení pachatelů při případné výše uvedené trestné činnosti.

V současnosti tak mohou České dráhy umístit kamery jen na vybrané části vlaku, konkrétně na vnější části, které mají pozitivní vliv především na bezpečnost drážního provozu (nástup a výstup cestujících) a ochranu před vandalismem při odstavení vlaků (například sprejerství). „Tento systém nyní testujeme,“ upřesnil mluvčí ČD.

S rukama v klíně však dráhy nesedí. Jak vysvětlil mluvčí, spolupracují při zajištění bezpečnosti ve vlacích a při ochraně majetku před vandalismem s civilní bezpečnostní agenturou a Policií ČR, respektive místně příslušnými obecními a městskými policiemi.

Škody z vandalismu na našich vlacích však přesto podle ČD v jejich vlacích dosahují ročně desítek milionů korun.

Brno už jako jediné může

Průlom v kamerovém monitorování prostoru se zatím podařil jen Dopravnímu podniku města Brna (DPMB), a to od 30. září u tramvají. ÚOOÚ totiž zaregistroval kamerový systém se záznamem pro tramvaje 13T jakožto nástroj pro ochranu majetku DPMB, ochrany zdraví cestujících a ochranu před vandalismem.

„V boji s vandalismem jsme postoupili o další velmi výrazný krok kupředu. Záznam z kamer nám usnadní identifikaci pachatelů trestných činů – ať už se jedná o poškozování našeho majetku nebo poškozování majetku či zdraví našich cestujících,“ uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Tramvaj Škoda 13T.Tramvaj Škoda 13T.Autor: čtk
Tramvaj Škoda 13T

Odstranění následků veškerého vandalismu stojí podle jeho slov brněnský dopravní podnik každoročně kolem pěti milionů korun.

Jedná se o pilotní projekt na devětadvaceti tramvajích typu 13T. Záznam z kamer bude v případě potřeby využíván orgány činnými v trestním řízení a následně jako důkazní materiál u soudu.

Zavedení nestálo „nic“

„Ačkoli jsou v každé naší tramvaji 13T čtyři kamery, záznam jsme zatím pořizovat nesměli. Nyní nahrávat můžeme a záznam smíme uchovat po dobu dvou pracovních dnů,“ vysvětlil technický ředitel DPMB Jaromír Holec. „Moderní tramvaje 13T, které jsme nakupovali v letech 2009 a 2010, byly vybavené kamerami už z výroby. Záznamový systém ale musel být dosud vypojený.

„Stačí systém zapojit a na nákladech navíc to tedy nebude stát nic. Pokud by se instaloval dodatečně, byla by cena zhruba 40 tisíc na jednu tramvaj. Ideální by pak bylo, pokud by nově vyráběné tramvaje Vario, které si částečně vyrábíme sami, měly už systém taky zabudovaný od počátku,“ upřesnila mluvčí DPMB Linda Hailichová.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!