Jindřichohradecká úzkokolejka si polepší, dostane víc od krajů | E15.cz

Jindřichohradecká úzkokolejka si polepší, dostane víc od krajů

13. února 2017 • 10:30

Společnost Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) by letos měla mít o poznání méně finančních starostí než loni. Podařilo se jí s Jihočeským krajem a Krajem Vysočina vyjednat výhodnější finanční podmínky pro pravidelný provoz vlaků na obou větvích známé úzkorozchodné tratě.

 

Dohodu se přitom podařilo uzavřít výrazně dříve než v minulých letech, což svědčí o zlepšování donedávna napjatých vztahů mezi kraji a firmou. Větší část výkonů úzkokolejné dráhy připadá na jižní Čechy. Obě strany tam předběžně dospěly k dohodě, podle které se dotace na jeden vlakový kilometr zvýší o necelých sedm korun na 79,562 koruny.

„Je v tom zahrnut například mzdový nárůst nebo opravy a údržba,“ potvrdil poradce jihočeského hejtmana pro dopravu Ivan Študlar. Celkem tak dopravní společnost za objednané služby dostane letos od kraje téměř 14,3 milionu korun, o 1,2 milionu korun více než loni. Dohoda teď míří na jednání rady kraje, která musí kontrakt schválit. Pak bude podepsán.

Jindřichohradecká úzkokolejka se dělí, kraje mají posílat víc peněz

To se už podařilo v kraji Vysočina, kde je vývoj podobný. Železniční společnost tam dostane téměř 13,5 milionu korun, což představuje 81,64 koruny za vlakový kilometr. To je sice stejné jako loni, kde ale na rok 2016 došlo k dohodě až koncem listopadu. V letech předtím dostávala firma něco přes šedesát korun za kilometr. 

Právě nedávné navýšení dotace na Vysočině přispělo ke zvýšení i v jižních Čechách. Oba kraje totiž nově postupují v souladu pod heslem „za stejnou službu stejné peníze“. Základní částka za vlakový kilometr je stejná, výsledný rozdíl v konečné sazbě plyne z odlišného přístupu k odpisům za nová železniční vozidla v minulosti. Jihočeský kraj je už částečně hradil dříve.

Vedení společnosti jindřichohradecké dráhy si novou spolupráci s Vysočinou pochvaluje. „Pozitivem je skutečnost, že Kraj Vysočina nám bude na objednané výkony hradit zálohy stejně jako Českým drahám. V loňském roce nám kraj tyto zálohy nehradil a my jsme museli celou službu předfinancovávat,“ doplnil šéf železniční společnosti Boris Čajánek. Podle něj se příznivě projevila také personální výměna po volbách, když v Jihlavě nahradil radního pro dopravu Libora Joukla jeho stranický kolega Jan Hyliš (ČSSD).

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!