Jižní část pražského dálničního okruhu se otvírá, problémy čekají na Spořilově

20.9.2010 6:50   |  

Dnes se po jižní části dálničního okruhu kolem Prahy konečně projedou první řidiči, kterým nová komunikace umožní objet pravidelné kolony, zejména na Jižní spojce.

V sobotu si okruh měla prohlédnout veřejnost, ale sešlo z toho. Místo slíbené prohlídky tunelu a mostu byla k dispozici jen dráha pro in-line bruslaře. Ministerstvo dopravy na poslední chvíli změnilo program návštěvního dne. Z bezpečnostních důvodů, protože v tunelu se ještě pracovalo. A tak tisíce lidí místo prohlídky jedné z největších staveb v České republice zažily jen zklamání.

Zákaz vjezdu kamionů na Barrandovský most

Přes radostné očekávání drtivé většiny řidičů zůstává nespokojena část nákladních dopravců. Těm vadí, že budou muset definitivně vyklidit Jižní spojku a Barrandovský most. Ode dneška sem mají kamiony zákaz vjezdu.

Nákladní vozidla nad 12 tun jedoucí z Hradce Králové či Liberce (případně i z Ústí nad Labem) do Plzně budou muset sjet přes Spořilovskou ulici na dálnici D1 a tam se napojit na nový úsek okruhu. Podobně to bude platit opačným směrem. Podle dopravců se jim cestování z jedné strany Prahy na druhou prodlouží až o 30 kilometrů. Souvisejícím problémem je nedostatečná kapacita i stavební řešení sjezdů z Jižní spojky na Spořilovskou ulici. Čekají se tam kolony.

Obavy mají také vesnice na východ od křížení okruhu s dálnicí D1. Obávají se, že kamiony si začnou hledat nové průjezdné trasy a výsledkem bude daleko silnější tranzitní přeprava přes obce kolem Říčan. Zde bude totiž ještě spoustu let scházet pokračování dálničního okruhu ve směru na Běchovice.

Dokončení jižní části okruhu nicméně znamená zkapacitnění propojení brněnské dálnice D1 s plzeňskou D5. Na okruh se na jihu u Zbraslavi napojí také rychlostní silnice R4 od Příbrami. Díky již dříve dokončeným úsekům budou se zmíněnými dálnicemi propojeny i rychlostní silnice R6 ve směru Karlovy Vary a R7 mířící k Chomutovu.

Dokončení druhé poloviny okruhu je v nedohlednu

Po mnoha letech tak dochází ke zprovoznění zhruba poloviny plánovaného dálničního okruhu kolem metropole. Nad dokončením zbylé poloviny okruhu ale visí otazníky. Investor Ředitelství silnic a dálnic a ministerstvo dopravy hovoří o roku 2015. Ale opatrně. Nedokončený pražský okruh tak nadále bude jedním z největších problémů české silniční dopravy, a to s dopadem na celou střední Evropu, tvrdí někteří experti.

Součástí stavby v celkové délce 23 kilometrů jsou nejdelší dálniční most v Česku, nejsložitější dálniční křížení v zemi (s dálnicí D1), a dva tunely, které se rovněž řadí mezi nejdelší v zemi. Zároveň s dokončením nového úseku stačil investor opravit navazující úsek Třebonice-Slivenec, který byl otevřen už v roce 1983.

Na novém úseku se bude vybírat mýtné, stejně jako je tomu na starších částech okruhu. To se týká nákladních aut nad 3,5 tuny. Pro majitele osobních aut bude novinkou povinnost mít dálniční známky, které doposud na pražském okruhu nebyly nutné.

Proměnné značky mají zvýšit průjezdnost

Jižní část pražského okruhu je první českou dálnicí s takzvaným liniovým řízením dopravy. Jeho součástí je systém, který zahrnuje síť proměnných příkazových značek, detektorů provozu ve vozovce, varovného meteorologického systému a kamer. Lepším řízením toků dopravy by se měla zvýšit kapacita komunikace. Předpokládaná intenzita dopravy se podle investora stavby Ředitelství silnic a dálnic na novém úseku může dostat až na 90 tisíc aut za den. V prvé fázi se počítá s intenzitou okolo 60 tisíc vozidel. Některé zdroje mluví až o 75 tisících.

Kapacita na dvacet let

Ze studií podle Františka Lehovce z Fakulty stavební ČVUT Praha vyplývá, že okruh by měl celkem bez problémů sloužit alespoň dvacet let. Co bude po tom, se teprve ukáže. „Soudit lze analogicky podle dálnice D1. Ta má už 25 let za sebou a na některých úsecích už potřebuje nutně rozšířit,“ řekl. Lze tedy podle něj předpokládat, že po zmíněné době bude nutno zvláště zatížené úseky jižního úseku rozšířit o další pruhy. „Ale asi ne po celé délce,“ dodal.

Pražskému okruhu může také odlehčit takzvaný aglomerační okruh. Jde o výstavbu kapacitnější silnice, která by měla v budoucnu propojit větší aglomerace Středočeského kraje, jakou jsou například města Kladno, Mělník, Beroun. To je ale podle expertů zatím hudba budoucnosti, i když jde o nápad starý zhruba čtyři desítky let.

Nová část pražského okruhu v číslech

- 18,3 miliardy korun bez DPH stál právě otevřený úsek okruhu. Částka navíc nezahrnuje náklady na výkup pozemků
- 23 kilometrů měří nově postavená část okruhu Slivenec– –Lahovice–Vestec–Modletice. Celkem je dostavěno 41 kilometrů pražského okruhu z plánovaných 83 kilometrů
- 2291 metrů je dlouhá soustava mostů přes Berounku a Vltavu, což je nejvíce v České republice. Další most na úseku přes Lochkovské údolí má délku 425 metrů
- 1937 metrů je dlouhý tunel Cholupice. Druhý tunel na otevírané části okruhu Lochkov má délku 1661 metr
- 19 minut potrvá jízda mezi brněnskou dálnicí D1 a plzeňskou D5. Velkou část z 30 kilometrů tvoří mosty a tunely
- 60 až 75 tisíc vozidel denně má projet po novým úseku pražského okruhu. Maximální kapacita počítá s 90 tisíci automobily během 24 hodin

Autor: Jiří Michal

Komentáře

Čtěte také

Korejci nesehnali povolení, stavba výrobny pneumatik Nexen se odkládá

Korejci nesehnali povolení, stavba výrobny pneumatik Nexen se odkládá

V průmyslové zóně Triangle nedaleko Žatce začaly terénní práce pro továrnu na výrobu pneumatik. Stavba jihokorejského Nexenu začne ale až v příštím roce, termín otevření se totiž… více

Mobilní web