Kamiony mají zmizet ze slovenských cest nižší třídy

20.5.2011 9:43   |  

Po téměř roce a půl od zavedení mýta se ukázalo, že řidiči kamionů obcházejí placené úseky a značně zatěžují cesty druhé a třetí třídy, stejně jako neplacené úseky silnic první kategorie. Ministerstvo dopravy se proto rozhodlo zakázat tranzit po cestách nižšího stupně a přimět kamiony platit. Autodopravcům se plán nelíbí a odvolávají se na svobodu podnikání. Proti nim však nestojí pouze vláda, ale také města a obce, které musí ze zákona komunikace spravovat.

„Ministerstvo míní tímto zákonem hrubě zasáhnut do zaběhnutého a fungujícího života autodopravců. Jeho představitelé navíc nepokrytě přiznávají, že chtějí zhoršit podmínky našeho podnikání ve prospěch železniční dopravy. To je v zásadním rozporu s principy tržní a svobodné ekonomiky, u kterých by měla vždy zvítězit lepší nabídka a cena,“ zdůrazňuje prezident jednoho ze sdružení autodopravců ČESMAD Pavol Jančovič. Očekává, že rezort vedený Jánem Figeľem návrh stáhne.

To se však podle reakce rezortu nestane. „Na tranzit nákladní automobilové dopravy jsou určeny a konstrukčně vybaveny dálnice, rychlostní silnice a cesty první třídy, ne cesty nižší kategorie,“ vzkázal dopravcům Figeľův mluvčí Martin Krajčovič. Zdůraznil, že ministerstvo tak jednalo na žádost občanů a také samotných obcí, přes které řidiči mýtné trasy objíždějí.


Čtěte také: Podíl českých dopravců na výběrech mýtného klesá


Zajímavé je, že zákaz tranzitu po komunikacích druhé a třetí třídy mají samosprávy ve vlastní pravomoci. „Předsedové vyšších územních celků neměli odvahu učinit tento krok a raději žádali o změnu legislativy ministerstvo dopravy,“ vysvětlil Krajčovič. Rezort dopravy se snaží „udělat pořádek“ nejen s autodopravci, ale i s poskytovatelem mýtného systému SkyTollem. Figeľ se už při nástupu do funkce zavázal, že bude s provozovatelem mýta jednat o snížení platby státu. Výsledky chtěl vládním kolegům předložit do konce dubna, což ale neudělal. Stihl zato ohlásit osekání mýtných úseků z 1600 na tisíc, což by mělo snížit roční platbu přibližně o dva miliony eur. Měnit chce Figeľ i mýtné sazby, ale neví se jak.

Mýtné na Slovensku

Provozovatelem elektronického systému výběru mýta, který na Slovensku funguje od loňského ledna pro vozidla o hmotnosti nad 3,5 tuny, je společnost SkyToll. Zpoplatněno má 391 kilometrů dálnic, 181 kilometrů rychlostních cest a 1385 kilometrů cest první třídy, celkově 1957 kilometrů.

Autor: Edita Muchová

Komentáře

Čtěte také

USA v kosmickém výzkumu nedoženeme, přiznala Moskva. Pak výrok vzala zpět

USA v kosmickém výzkumu nedoženeme, přiznala Moskva. Pak výrok vzala zpět Fotogalerie

Překvapivě chmurné vyhlídky ruské kosmonautiky na schůzi ministerstva průmyslu v Moskvě prezentoval vicepremiér Dmitrij Rogozin, který ve vládě odpovídá za vesmírný program. I… více

Komerční prezentace
Mobilní web