Kamiony vozí v Česku dvacetkrát víc zboží než za socialismu

Česká kamionová doprava má v těchto dnech důvod k oslavě. Před padesáti lety bylo založeno profesní sdružení mezinárodních dopravců Česmad (dnes Česmad Bohemia). Důvodem jeho vzniku v prostředí zestátněné dopravy byla především nutnost, aby tehdejší Československo mělo adekvátní zastoupení v mezinárodní dopravní unii (IRU). Česmad se rovněž ujal agendy plynoucí z úmluvy TIR o zjednodušení celních postupů.

 Silniční doprava zažívá růst,
8.3.2016 15:25   |  

U zrodu sdružení bylo jedenáct společností ČSAD z celého Československa, dnes Česmad zastřešuje 2100 silničních dopravců. Mnohem zajímavější jsou ale jiná srovnání. Totalitní Československo dávalo po vzoru Sovětského svazu přednost vlakové dopravě, takže silniční doprava zdaleka nehrála takovou roli jako dnes. Ještě koncem osmdesátých let přepravila železnice 80 procent veškerého nákladu (tedy v součtu vnitrostátní i mezinárodní dopravy).

Dnes jsou síly přesně opačné, stejný podíl drží doprava silniční. Počátkem sedmdesátých let čítala celá československá flotila těžkých souprav pro mezinárodní dopravu tři tisíce vozidel. V drtivé většině šlo o Liazy. Teprve v roce 1974 byl schválen dovoz zkušební série deseti kamionů Volvo, v dalších letech se jich pak nakoupily stovky. Vozy zahraniční provenience byly určeny jen pro mezinárodní dopravu.

Celkem počátkem sedmdesátých let převezly československé kamiony v mezinárodní dopravě tři miliony tun zboží ročně. Dnes má takzvanou eurolicenci pro mezinárodní dopravu přes deset tisíc firem, které provozují téměř 80 tisíc vozidel. Objem zboží v mezinárodní kamionové dopravě v režii českých společností dnes činí přes 60 milionů tun ročně. Srovnání s minulostí ještě vynikne, když si uvědomíme, že historická čísla zahrnují celé Československo.


Přečtěte si: Kamioňák: Profese „kulaté lopaty“ je nedoceněná. Proto řidiči chybí


Změnilo se i vnímání řidičů. Zatímco dříve to byla jedna z vysoce ceněných profesí, dnes jsou kamioňáci spíše silničními otloukánky a terči nadávek ostatních řidičů. „Tehdy byli řidiči kamionů králové a česká kamionka měla ve světě výborný zvuk. Mimochodem, jezdili tehdy vždy ve dvou,“ říká generální tajemník Česmadu Vojtěch Hromíř.

Za zlatý věk kamionové dopravy nicméně označuje devadesátá léta, kdy se řada zaměstnanců společností ČSAD udělala pro sebe. Vznikly tak tisíce nových firem. Česmad pro ně tehdy mimo jiné zajišťoval nedostatková povolení pro vjezd do jednotlivých zemí, což padlo po vstupu do Evropské unie. Česmad se dnes mimo jiné snaží vylepšit pověst kamionové dopravy u veřejnosti.

„Je potřeba si čas od času uvědomit, že ty kamiony pouze nesmrdí a nepřekáží, ale vozí drtivou většinou zboží,“ říká Hromíř. Česmad proto u příležitosti svých narozenin zveřejnil video s apokalyptickou vizí silnic bez kamionů. Video například ukazuje nedostatek benzinu či rabování vyprodaných obchodů. Sdružení se rovněž ohrazuje proti snaze některých západoevropských států zavádět znovu ochranářská opatření, například v podobě minimální mzdy či zákazu přespávání v kabině.


Čtěte také:

Strašák pro dopravce: Francie prosazuje zákaz přespávání v kamionech

Nové německé mýtné zdraží část přepravy, tvrdí čeští dopravci

Silniční doprava zažívá extrémní růst, začátek roku byl rekordní

Jan Šindelář Autor: Jan Šindelář redaktor deníku E15

Komentáře

Čtěte také

Americké clo na dovoz čínské oceli dosáhne až 450 procent

Americké clo na dovoz čínské oceli dosáhne až 450 procent

Spojené státy pokračují v boji proti dovozu levné ocele z Číny. Americké ministerstvo obchodu v noci na dnešek oznámilo, že uvalí finální antidumpingová a antisubvenční cla na… více

Komerční prezentace
Mobilní web