Konstruktéři vyvíjejí tišší letadla

30.6.2010 8:26   |  

Hluk z letadel vadí lidem, kteří bydlí v okolí letišť. Konstruktéři slibují, že v letadlech budoucnosti dokážou rámus snížit. Požaduje to po nich ostatně i Evropská komise.

Právě obavy z věčného hřmotu na obloze jsou důvodem pro některé obce na sever od Prahy, aby oponovaly plánům na stavbu nového Letiště Vodochody. Také letiště v brněnských Tuřanech po stížnostech omezilo chod tak, aby letadla pokud možno nevzlétala a nepřistávala v nočních hodinách, a snížilo i počet turistických linek. Provoz tím klesl o pětinu. Ruzyňské letiště zase za posledních dvanáct let vynaložilo přes 600 milionů korun na výměnu oken a balkonových dveří v obytných domech v okolním ochranném hlukovém pásmu.

Inspirace z raketoplánů

Všichni letečtí výrobci přemýšlejí, jak by letadla mohla být tišší.

Před pár dny například evropský výrobce letadel Airbus požádal o patent na konstrukční detail, při němž se zřejmě inspiroval z dosluhujících amerických raketoplánů. Ty totiž při přistávání rozdělují směrové kormidlo na konci stroje na dvě plochy, které se postaví proudu vzduchu a pomáhají raketoplán brzdit. Jako vedlejší efekt současně snižují hluk.

Airbus chce využít této vlastnosti i pro civilní letadla – samozřejmě upravené tak, aby mohla být patentována jako novinka. Díky tomu by se zmenšila nutnost využívat hlučné vzduchové brzdy na vrcholku křídla. Zoubkovité okraje zadní hrany směrového kormidla by zase měly narušit hlučný vír, který se za letadlem vytváří.

Poloviční hluk do roku 2020

Airbus podobně jako jeho největší konkurent, americký Boeing, zkoumá rovněž tvar leteckých křídel. Obě společnosti vyvíjejí pohyblivé ukončení křídla. Jeho proměnlivé nastavení v průběhu letu – jiné pro start, jiné pro stoupání, jiné pro přistání a jiné pro let – má zajistit vždy nejlepší aerodynamické vlastnosti, a tedy i snížení hluku. Poklesnout by měla rovněž spotřeba paliva.

Obojí požaduje od výrobců letadel Evropská komise. Ta už začátkem tisíciletí vytyčila cíl omezit do roku 2020 hluk z letadel na polovinu. Stejně tak chce o polovinu zmenšit i emise oxidu uhličitého z letecké dopravy, a to zejména snížením spotřeby paliva. Emise oxidů dusíku z leteckých motorů požaduje snížit dokonce o osmdesát procent.

Čisté nebe za 1,6 miliardy eur

Tyto cíle se později promítly do technologické iniciativy Clean Sky (Čisté nebe), vyhlášené v roce 2008, do níž Evropská unie vložila 800 milionů eur, a stejné prostředky přidal letecký průmysl.

Na projektu lepších letadel pracuje pod patronací unie skupina složená z vědeckých institucí, průmyslových podniků i zástupců evropských vlád. Jejich zadání je velmi široké: najít jakákoli technická řešení, která by umožnila určený úkol splnit.

Konstruktéři tedy prověřují možnosti vylepšení leteckých motorů, ale také varianty změny tvarů letadel. Zvažují i možnosti nalezení nového leteckého paliva nepocházejícího z ropy; zkoumají například využití vodíku.

Hlavní zdroje hluku z dopravních letadel

» vlastní hluk motoru – trysková letadla bývají hlučnější než vrtulová
» aerodynamický hluk – pochází z proudění vzduchu kolem letadla, zvětšuje se při vyšší rychlosti, je znatelnější v nízkých výškách, kde je hustší vzduch

Autor: Josef Tuček

Komentáře

Čtěte také

Plyn dál poteče i přes Česko a Slovensko, slibuje Gazprom

Plyn dál poteče i přes Česko a Slovensko, slibuje Gazprom

Ruský plynárenský podnik Gazprom ujistil slovenského přepravce plynu Eustream, že slovenská i česká síť pro přepravu plynu se bude dlouhodobě využívat i v případě vybudování… více

Komerční prezentace
Mobilní web