Koupíme vlastní vlaky za sedm miliard, rozhodli jihomoravští zastupitelé

Zastupitelé Jihomoravského kraje schválili záměr pořídit elektrické vlaky do majetku kraje v maximální hodnotě 7,1 miliardy korun. Kraj na to může čerpat až šest miliard z evropských dotací, podílet se musí miliardou. Hejtman Michal Hašek (ČSSD) bude jednat s vládou, aby se stát na spolufinancování podílel, nebo vlaky pro kraje nakoupil sám.

ilustrační foto, Vlak InterPanter
18.2.2016 10:22   |  

Kraj chce pořídit 35 čtyřdílných a deset dvoudílných souprav. Jezdit by mohly po roce 2019, kdy kraji vyprší smlouva s Českými drahami na provoz regionální železniční dopravy.

Návrh podpořilo 47 zastupitelů z celkových 65. Podle aktuálních informací je v programu na regionální železniční dopravu asi 11 miliard. Požadavky krajů převyšují 30 miliard. „Je možné, že materiál 'spadne pod stůl', ale vzhledem k časovým možnostem musíme být připravení, protože požadavky krajů převyšují peníze, které do programu byly vložené,“ uvedl hejtmanův náměstek zodpovědný za dopravu Roman Hanák (ČSSD).

Pokud ministerstvo zvýší dotace

Kraj vyjádřil zájem nakoupit vlaky už v lednu, kdy se některým jiným hejtmanům nelíbilo, že by do jediného kraje na jih Moravy měla putovat více než polovina částky vymezené pro všechny kraje. Ministerstvo však avizovalo, že možná částku zvýší.

Vlaky by jezdily po elektrických tratích například na trasách Křenovice-Brno-Blansko nebo Břeclav-Brno-Tišnov. V případě elektrizace nových tratí by mohly fungovat i jinde. Současný stav elektrických jednotek je podle Haška špatný. „Jsou za hranou životnosti. Stáří vlakových vozů je 45 let a je potřeba mít nové,“ dodal.

Jihomoravský kraj každý rok hospodaří s rozpočtem okolo šesti miliard korun. Loni v prosinci schválili zastupitelé rozpočet na letošní rok s příjmy 5,9 miliardy a výdaji šest miliard korun. Rozdíl mají dorovnat peníze z předchozích let. Kraj plánoval schodek i v minulých letech, na konci roku však opakovaně vykázal přebytek v řádu stovek milionů korun.


Čtěte také:

Hejtmani jednali o nákupech vlaků z dotací. Hašek má největší ambice

Slovensko asi vyhoví RegioJetu a zruší provoz státních IC vlaků

Autor: čtk

Komentáře

Čtěte také

Visegrád: Odchod Britů nezastaví vývoj unie

Visegrád: Odchod Britů nezastaví vývoj unie

Velká Británie by měla co nejrychleji pracovat na oficiálním odchodu z EU, shodli se ministři zahraničí visegrádské čtyřky. Bylo by chybou reagovat na referendum překotnou… více

Komerční prezentace
Mobilní web