Leo Express podal stížnost na rychlíky Českých drah

Z konkurenčního boje na české železnici vyvřel v posledních dnech další spor. Tentokrát se týká expresů Českých drah (ČD), které jezdí z Prahy do Zlínského kraje, potažmo dále na Slovensko. Soukromým dopravcům Leo Expressu a RegioJetu se nelíbí, že stát tyto dálkové vlaky dotuje. Leo Express proto podal před několika dny podnět na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Leo Express
2.7.2013 6:36   |  

„Stávající situace nám samozřejmě vadí a zásadně s ní nesouhlasíme, neboť zvýhodňuje jednoho – a to státního – dopravce na úkor jiných,“ uvedl majitel Leo Expressu Leoš Novotný. Argumenty soukromníků jsou jednoduché: expresy Českých drah ve směru Zlín a Vsetín jedou drtivou většinu své trasy po stejných kolejích, kudy míří nedotované žluté a černé vlaky obou soukromých dopravců na Ostravu.

Modré expresy uhnou z cesty až v Olomouci, respektive v Hranicích na Moravě. Už od Prahy jsou ale dotovány, ačkoliv linku Praha–Ostrava stát po nástupu konkurence přestal dotovat už loni.

Ministerstvo dopravy, které vlaky u drah objednává a platí, ale na věci nechce nic měnit. Podle úřadu by totiž dráhy po zrušení či omezení dotace přestaly přímé linky do Zlínského kraje zajišťovat a lidé by museli přesedat.

„Pokládáme za vhodné, aby přímé vlaky z Prahy a důležitých dopravních uzlů Středočeského a Východočeského kraje, tedy z Kolína a Pardubic, do oblasti Zlínského kraje byly nadále zachovány,“ uvedl mluvčí Martin Novák.

„Bude z toho asi žaloba na ministerstvo, pokud se to nezmění. Kdyby to byly klasické rychlíky, tak s tím problém nemáme. Ale problém je, že tam zůstaly expresy, tedy vlaky, které mají málo zastávek podobně jako my,“ uvedl majitel RegioJetu Radim Jančura. Podle něj by byla přípustná pouze dotace od Olomouce dál na východ Moravy, nikoli na celou trasu. Samozřejmě přitom nejde o malé peníze.


Konkurenti si vyčítají dotace i slevy

V předloňském roce, za který jsou k dispozici poslední čísla, dostaly České dráhy od státu na expresy do Zlínského kraje přes 200 milionů korun. Leo Express ovšem nemíří jen na tyto vlaky. U antimonopolního úřadu si stěžuje také na údajné cenové podbízení Českých drah či uplatňování věrnostních slev. Dráhy naopak nedávno uspěly u soudu se stížností na Leo Express, který nabízel slevy na věrnostní karty Českých drah.


Čtěte také:

Leo Expressu přibývají cestující, za RegioJetem ale stále pokulhává

Soud zakázal Leo Expressu používat karty ČD

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Zátěžové testy bank: u dna skončily UniCredit, Société Générale i Erste

Zátěžové testy bank: u dna skončily UniCredit, Société Générale i Erste

Většina evropských bank by obstála i za velmi hluboké recese, některé ale i tak budou muset posílit kapitál. Ukázaly to výsledky zátěžových testů, které zveřejnil Evropský… více

Mobilní web