Leo Express poprvé hlásí zisk. Vyjel přesně před rokem

aktualizováno Soukromý dopravce Leo Express bilancuje první rok svého provozu na kolejích. A podle majitele Leoše Novotného to vůbec nebylo špatné. „Rozhodně nelituji, ve spoustě ukazatelů jsme nad plánem. Železnice bude zlaté podnikání,“ řekl E15 Novotný.

Leo Express
13.11.2013 16:58   |  

Aby se ale koleje skutečně přeměnily ve zlatý důl, je třeba zkrotit České dráhy, které podle vedení Leo Expressu jezdí na trase Praha – Ostrava za podnákladové ceny. A tím deformují trh. „Denně nám vzniká škoda kolem 500 tisíc korun,“ doplnil Novotný. Případ nyní řeší antimonopolní úřad.

Jinak se ale dnešní oslavy nesly ve znamení úsměvů a optimismu. Zlatočerné vlaky využilo za prvních 12 měsíců provozu na 800 tisíc cestujících. Zhruba 70 procent z nich se přitom rekrutuje z Moravy. Silnější zaměření na východ republiky podtrhují i chystané změny v jízdním řádu. Leo Express přestane v prosinci zastavovat v Pardubicích a jako jediný z trojlístku konkurentů začne zajíždět do Přerova. Jeden spoj denně zamíří také na Zlínsko, kde Novotný bydlí.


Čtěte také: reportáž o startu Leo Express v listopadu 2012


Firma se postupně zvedá i finančně. „V červenci jsme zvrátili u začínajících firem obvyklý jev, kterým je provozní ztráta,“ uvedl podnikatel. Se začátkem prázdnin se firma přehoupla na úrovni EBITDA do plusu v řádech milionů korun měsíčně. Jak Novotný podotkl, dopravce je tak schopný splácet úroky a částečně i jistinu z bankovních úvěrů.

Přesto se zástupci Leo Expressu snaží vyjednat s bankami prodloužení splátkové kalendáře z osmi na 15 až 20 let. Lépe to prý odpovídá životnosti vlaků a poměrům v podnikání na železnici. Ke splacení zbývá zhruba 800 milionů korun. Společnost se zároveň nevzdává myšlenek na další tratě a zahraniční expanzi. Za rok chce začít jezdit v Polsku, zúčastní se i případných tuzemských tendrů na dotované rychlíky.

Leo Express a Polsko
O vstup na polský trh usiluje Leoš Novotný už řadu měsíců, zatím se mu ale nepodařilo překonat administrativní bariéry. Poláci na svůj dopravní trh pouští zahraniční konkurenci jen neradi. „Po intervenci české vlády se daly věci trochu do pohybu, schází nám jediný dokument,“ říká Novotný. Od prosince 2014 by rád vypravil své vlaky na klíčové polské tahy z Varšavy do Krakova a Katovic a z Varšavy přes Poznaň do Štětína.

Ředitel společnosti Leoš Novotný (Foto: E15)


Čtěte také:

Leo Express přestane zastavovat v Pardubicích

Leo Express skončil za první půlrok ve ztrátě 85 milionů

Dluhopisy Leo Express byly skvělou půlroční investicí

Leo Express podal stížnost na rychlíky Českých drah

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Medikamenty jsou příliš levné, některé kvůli tomu mizí z trhu

Medikamenty jsou příliš levné, některé kvůli tomu mizí z trhu

Řadu let se v Česku daří držet veřejné náklady na léky na uzdě. Nejdříve díky systému úředního stanovování cen a úhrad podle těch nejnižších v Evropě, pak díky dohodám Všeobecné… více

Mobilní web