Letadlo na slunce nepotřebuje fosilní paliva

20.10.2010 8:03   |  

Letět kolem světa strojem, jenž bude poháněn pouze sluneční energií, kterou si sám akumuluje pro let v noci – to je cíl mezinárodní iniciativy nazvané Solar Impulse.

„Většina lidí si myslí, že doprava založená na obnovitelných zdrojích nebude nikdy možná. Chceme dokázat, že to není pravda,“ popisoval člen přípravného týmu Gregory Blatt na nedávné konferenci o možnostech evropské vědy Euraxess v Bruselu. „Nemyslíme si, že by velká komerční letadla mohla být v blízké budoucnosti poháněna pouze sluneční energií,“ připustil. „Ale budou na ni moci létat malá letadla a také bezpilotní stroje. Svým projektem navíc chceme ukázat, že využívání sluneční energie se rozvíjí a že se vyvíjejí i baterie, které jsou pro její skladování nezbytné.“

Noční let na „nasbíranou“ energii

Tým má hlavní sídlo ve Federální polytechnické škole ve švýcarském Lausanne. Je podporován penězi od Deutsche Bank, belgické chemické korporace Solvay, švýcarského hodinářského výrobce Omega a dalších. Mimo jiné spolupracuje také s Evropskou kosmickou agenturou ESA. Letos zdejší technici předvedli husarský kousek. V červenci jejich stroj zvládl noční let. Odstartoval ráno z letiště u švýcarského Payerne. Během dne sbíral energii ze slunečních panelů a ukládal ji do baterií.

„Je to fantastický pocit pozorovat, že letadlo vyrábí víc energie, než spotřebuje,“ hlásil vysílačkou z řídicí kabiny pilot André Borschberg, který společně s Bertrandem Piccardem projekt řídí. Celý den kroužil letoun nad Švýcarskem. A pak přišel kritický okamžik – nastala noc. Energie už musela pocházet pouze z baterií nabitých během dne. A vydržela. Ráno, už za slunečního světla, po šestadvaceti hodinách letu, stroj zase přistál.

Koncem září pak letoun podnikl další dva zajímavé lety – z Payerne do Ženevy a zpět, a poté z Payerne do Curychu a zpět. V tomto případě bylo cílem přistát na velkém mezinárodním letišti a dokázat, že stroj se dokáže sladit i s hustým leteckým provozem.

Rozpětí jako u airbusu

Letoun Solar Impulse má obrovské rozpětí křídel 63,4 metru, a to při délce trupu 21,85 metru. Prakticky stejné rozpětí křídel má velký dopravní letoun Airbus A340. Sluneční letadlo se díky nim udrží ve vzduchu s menším vynaložením energie. Je postaveno z kompozitů uhlíkových vláken. Váží 1600 kilogramů, unese jednoho pilota a dokáže vystoupat až do výšky 8500 metrů. Pohánějí je čtyři elektrické motory, z nichž každý podává výkon asi šest kilowattů, tedy tolik, kolik měl celý stroj bratří Wrightů - úplně první pilotované letadlo na světě.

Sluneční letoun se pohybuje průměrně 70 kilometrů za hodinu. Křídla a vodorovné stabilizátory jsou pokryty celkem 11 628 křemíkovými solárními články tenkými jen 150 mikronů. Ty dodávají energii vrtulím a nabíjejí lithium-iontové baterie o hmotnosti 400 kilogramů, což představuje čtvrtinu hmotnosti celého letadla.

Právě hmotnost baterií a prostor, který zabírají, jsou limitujícím činitelem pro budoucnost solárního letadla. Kvůli nim zatím unese jen jednoho člověka. Pilot má pro sebe k dispozici prostor jenom 1,3 krychlového metru.

Za tři roky kolem zeměkoule

Padesát konstruktérů a techniků, kteří se na stavbě stroje Solar Impulse podílejí, však věří, že efektivitu letadla zvýší dalším zlepšováním jeho aerodynamických vlastností a ještě efektivnějším využitím energie. Doufají také, že budoucí technologie umožní snížit hmotnost baterií, čímž se možnosti využití letadla dále zvýší.

V této chvíli konstrukční tým plánuje, že příští rok připraví se svým strojem mezinárodní let a v roce 2012 stroj přeletí Atlantský oceán a uspořádá propagační turné po Spojených státech. Na rok 2013 pak připravují nový model svého letounu, který má během dvaceti dnů oblétnout celý svět.

Až dosud platilo, že pozemní, lodní i letecká doprava se neobejde bez fosilních paliv, s výjimkou elektrických lokomotiv a elektromobilů. A to stejně jenom tehdy, pokud elektřina, která je pohání, pochází z obnovitelných zdrojů nebo z jaderného reaktoru.

Pokračování slavné rodiny Piccardů

Jedním ze zakladatelů projektu Solar Impulse je Bertrand Piccard, který navazuje na dobrodružnou a objevitelskou tradici své rodiny. Bertrand Piccard (1958) se už proslavil tím, že v roce 1999 obletěl za dvacet dnů bez zastávky svět v balonu Breitling Orbiter 3. Jeho otec Jacques Piccard (19222008) byl průkopníkem podmořského výzkumu, mimo jiné v roce 1960 sestoupil v batyskafu Trieste na nejhlubší místo světových oceánů v Mariánském příkopu. Bertrandův dědeček Auguste Piccard (1884-1962) vynalezl batyskaf schopný odolávat tlaku v mořských hlubinách, konstruoval také balony a překonával v nich výškové rekordy.

Parametry stroje Solar Impulse

» Rozpětí křídel: 63,40 m
» Délka trupu: 21,85 m
» Výška: 6,40 m
» Hmotnost: 1600 kg, z toho 400 kg baterie
» Pohon: Čtyři elektromotory, každý s výkonem až 8 kW, v praxi však využívá jen 6 kW
» Průměrná letová rychlost: 70 km/h
» Maximální výška: 8500 m
» Energie: 11 628 fotovoltaických článků na 200 m2 povrchu stroje

Autor: Josef Tuček

Komentáře

Čtěte také

David Marek: Řecko a čtyřicet let trpělivosti

David Marek: Řecko a čtyřicet let trpělivosti

Asi by to nebylo normální léto v eurozóně, kdyby se nemusela řešit finanční situace v Řecku. Loňské prázdniny začaly velkolepým dramatem, kdy to už už vypadalo na odchod Řeků z… více

Komerční prezentace
Mobilní web