Létající náklad pod tlakem: aerolinky na něm vydělávají stále méně

Nákladní letecká doprava má za sebou další špatný rok. Zatímco zájem lidí o leteckou dopravu prudce roste, poptávka po přepravě nákladu je mnohem slabší. Ztenčují se i výnosy dopravců, což může být pro některé specializované společnosti likvidační. Odvětví proto musí projít podobnou transformací jako přeprava cestujících, uvedl na úvod odborné konference v Berlíně ředitel mezinárodní asociace IATA Tony Tyler.

Nákladní Boeing 747 aerolinek Cargolux
15.3.2016 15:53   |  

Objem přepravy nákladu letadly se loni zvýšil o 1,9 procenta, zatímco osobní letecká doprava posílila o 5,5 procenta. Růst odvětví zůstává slabý už od roku 2010, letos by měl mírně posílit na tři procenta.

Ještě horší zprávou pro nákladní dopravce jsou klesající výnosy. Od vrcholu v roce 2011, kdy aerolinky utržily 67 miliard dolarů, vytrvale klesaly až na loňských zhruba 50 miliard dolarů. Lépe by nemělo být ani letos, tržby klesnou navzdory většímu zájmu zákazníků o 5,5 procenta, předpovídá IATA. Před rokem 2010 přitom příjmy nákladních aerolinek dlouhodobě rostly rychleji než světová ekonomika.

Ceny padají

„Pro aerolinky je stále náročné udržet v oblasti přepravy nákladu příjmy nad náklady. Jejich podnikání nicméně vytváří obrovské hodnoty. Více než třetina mezinárodně obchodovaného zboží – měřeno jeho hodnotou – se přepravuje letecky,“ uvedl Tyler.

Největším problémem nákladních aerolinek není konkurence ze strany pozemní či lodní dopravy. Nejvýznamnějšími rivaly jsou letecké společnosti zaměřující se na osobní dopravu, které pro přepravu zboží nabízejí volné kapacity v nákladových prostorech svých letadel.

Naneštěstí pro čistě nákladní dopravce se jim v posledních letech daří, což s sebou přináší rozšiřování flotil a další růst volné kapacity. Ceny za přepravu zboží klesají a zatímco pro osobní aerolinky jde o poměrně nevýznamný zdroj příjmů, některé nákladní dopravce již tato situace dotlačila ke krachu.

Růst na Blízkém východě

„Nadměrné kapacita je problémem po mnoho let a bude to tak i nadále, obzvláště s kapacitami blízkovýchodních aerolinek, které mají objednávky na stovky dopravních letadel,“ uvedl nedávno Dirk Reich, šéf jedněch z největších nákladních aerolinek, lucemburské společnost Cargolux Airlines.

Další špatnou zprávou, především pro společnosti UPS a FedEx, je ohlášený vstup největšího internetového obchodu světa Amazon do letecké přepravy. Amazon na začátku března podepsal dohodu o pronájmu dvaceti nákladních Boeingů 767. Firma, která za zasílání zboží svým zákazníkům, nejčastěji právě prostřednictvím UPS a FedEx, loni utratila 11,5 miliardy dolarů, tak chce získat lepší nad celým procesem a snížit své náklady.


Čtěte také:

Zájem o létání loni rostl nejrychleji za pět let, letenky zlevnily

Studie: Aerolinky budou potřebovat tisíce pilotů

Letiště Praha čekají nákladní žně, po UPS začnou se zbožím létat i Qatar Airways

Autor: bru

Komentáře

Čtěte také

Turecké tanky přejely syrskou hranici, chtějí dostat Kurdy za Eufrat

Turecké tanky přejely syrskou hranici, chtějí dostat Kurdy za Eufrat

Turecko dnes ráno zahájilo za podpory letectva mezinárodní koalice ofenzivu proti radikálům z takzvaného Islámského státu (IS) u severosyrského města Džarabulus. Podle… více

Mobilní web