Letiště Vodochody ohrožuje uzávěra, město se obává zhuštěné dopravy | E15.cz

Letiště Vodochody ohrožuje uzávěra, město se obává zhuštěné dopravy

Letiště Vodochody ohrožuje uzávěra, město se obává zhuštěné dopravy
9. března 2016 • 06:00
Investiční skupina Penta bude muset při cestě za novým vysněným letištěm ve Vodochodech překonávat další překážku. Tu jí do cesty tentokrát klade město Odolena Voda, které hodlá vyhlásit v místě plánovaného sjezdu z dálnice D8 stavební uzávěru. Oznámení se objevilo na úřední desce města. Platí přitom jednoduchá rovnice: bez křižovatky nebude letiště.

Situace je z administrativního hlediska značně nepřehledná, vedení města nicméně nápad zdůvodňuje obavami z dopadů zhuštěné dopravy. „Primárním důvodem je ochrana zdraví obyvatel města Odolena Voda,“ sdělil deníku E15 místostarosta Tomáš Lohniský. Podle něj je odezva různorodá, podepisují se petice pro sjezd i proti němu.

Město se přitom odvolává na skutečnost, že soud křižovatku v roce 2014 vyškrtl ze zásad územního rozvoje Středočeského kraje, neboť nebyl řádně vyhodnocen její vliv na životní prostředí.

Manévr nového vedení radnice

Kraj chce ale stavbu do svého rozvojového dokumentu vrátit, projekt navíc nikdy nevypadl z územního plánu Odoleny Vody. Tam ho jako starosta kdysi prosadil Jiří Nedoma, který dnes organizuje petici pro sjezd. Stavební uzávěru vidí jako manévr nového vedení radnice, než se podaří sjezd vyškrtnout z územního plánu.

„Křižovatka by městu přinesla mimo jiné rozvoj podnikání. I kvůli ní jsme si šetřili průmyslovou zónu pro firmy s vyšší přidanou hodnotou,“ uvedl Nedoma. Podle něj by sjezd vyřešil i dopravní problémy vznikající u dálniční křižovatky u Zdib. Na staré teplické silnici, která vede vedle dálnice, se totiž denně tvoří dlouhé kolony. Tím trpí mimo jiné obyvatelé Klíčan.

„S vyhlídkou plánovaných výstaveb v lokalitě se obec domnívá, že bez dalšího napojení na D8 dojde k dopravnímu kolapsu na silnici druhé třídy ve směru na Prahu,“ řekl starosta Klíčan Václav Nováček.

Ministerstvo je neutrální

Ministerstvo dopravy k plánům křižovatky nemá námitky, svůj postoj ale popisuje jako neutrální, neboť investorem má být Penta. Kraj chce proti případné uzávěře vést přezkumné řízení. Právě Penta je nejpotrefenější husou, kousek odtud má tovární areál Aero a v kapse plány na letiště za tři miliardy pro nízkonákladové společnosti.

Letiště Vodochody proto rovněž chystá proti uzávěře námitku. Podle mluvčího Penty Iva Mravinace přitom nejde jen o letiště, pro jehož zprovoznění v nové podobě je křižovatka bezpodmínečně nutná. Aero má prý rovněž problémy například s přepravou nadměrných nákladů.

Marek Dospiva: Letiště Vodochody budeme bránit. I u soudu

 

businessinfo.cz

  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí
  • Neplatičů DPH v registru přibývá geometrickou řadou