Letouny značky Cessna křižují oblohu už 90 let. Létají v tundře i vyprahlých pouštích | E15.cz

Letouny značky Cessna křižují oblohu už 90 let. Létají v tundře i vyprahlých pouštích

7. září 2017 • 19:16

Na zeměkouli snad neexistuje letiště, kde by se alespoň jednou neobjevila cessna. Za 90 let, které dnes uplynuly od založení firmy Cessna-Roos Aircraft, jež už po pár měsících vypustila z názvu jméno druhého společníka Victor Roose, opustilo brány americké letecké továrny přes 200 tisíc strojů. Většinu z nich tvořily a tvoří vrtulová letadla pro několik pasažérů, už od konce 60. let ale nabývají na důležitosti malé proudové dopravní stroje.

Právě v kategorii takzvaných business-jetů, tedy proudových obchodních letounů, patřila Cessna společně s další americkou firmou Learjet nebo francouzským Dassaultem k průkopníkům. První verze modelu Citation s dvěma motory na zádi, určená pěti až sedmi pasažérům, se objevila v roce 1969 a za první desetiletí výroby se jich prodalo přes 500. Během dalších dekád přibyly další, větší i menší verze Citationu, celkový prodej loni v létě přesáhl sedm tisíc (o deset let dříve to byla necelá polovina).

Olétané Airbusy A380 nikdo nechce, hrozí jim rozebrání na součástky

Jakkoli jsou malé proudové letouny se značkou Cessna úspěšné, hlavním výrobním programem i dnes zůstávají tradiční stroje s pístovým či turbovrtulovým pohonem. Rekordmanem mezi nimi je pak model 172 Skyhawk, který se poprvé představil už v roce 1956 a který továrna vyrábí dodnes, k zákazníkům za více než 60 let zamířilo přes 44 tisíc letounů. Během půlstoletí prošel sice řadou vylepšení, základní koncepce hornoplošníku s místem pro pilota a tři cestující se ale nezměnila.

Skyhawk je možné potkat jak ve zmrzlé kanadské tundře, tak na vyprahlých afrických pláních. V českém leteckém rejstříku jich je ale k nalezení jen 39 (o čtyři více než před deseti roky) - v konkurenci domácích a hlavně lacinějších Zlínů to totiž nemá lehké. Malý obratný letoun dokáže přistát téměř kdekoli, o čemž svědčí i tři dekády starý kousek německého teenagera Mathiase Rusta. Ten s vypůjčenou Cessnou 172B v květnu 1987 po letu z Helsinek přistál na moskevském Rudém náměstí.

Více o výročí Cessny si přečtěte na INFO.CZ

Nebe opouštějí jumbo jety. Prohlédněte si vrakoviště, kde stará letadla končí
Velká zakázka: Airbus dodá do Číny letadla v katalogové ceně půl bilionu

 

Autor: ivm - Info.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!