Levnější dálnice? Omyl. Kilometr za 2,3 miliardy

5.10.2010 7:08   |  

Ministr dopravy Vít Bárta při nedávném otevření jižní části pražského dálničního okruhu R1 slíbil, že další tak drahá stavba již nepřipadá v úvahu. Že jedna miliarda korun za kilometr je příliš. Nyní se ukazuje, že pro Pražský okruh tento slib neplatí. Úsek mezi Ruzyní, Suchdolem a Březiněvsí, o němž navíc zatím nikdo neví, kdy bude, má stát 2,3krát více.

Z harmonogramu výstavby dálnic, který minulý týden projednávala vláda, podle dvou na sobě nezávislých zdrojů deníku E15 vyplývá, že stát zaplatí za šestnáctikilometrový úsek 37 miliard korun, tedy 2,3 miliardy korun, za kilometr.

„Z textové části skutečně takový rozpočet vyplývá,“ potvrdil mluvčí vlády Martin Kupka. Příští rok se podle něho počítá s výdajem zhruba jedné miliardy, v následujících dvou letech již po 10 miliardách ročně a v roce 2016 dokonce se 16 miliardami korun. Harmonogram výstavby přitom dosud vláda neschválila a ministr Bárta má vypracovat jeho konečnou podobu do konce roku.

Podle ministerstva však není tato cena konečná. „Ministr hledá úspory na všech stavbách,“ připomněl mluvčí úřadu Karel Hanzelka.

„Ve zmíněné sumě je podle nás zahrnut i navazující úsek od dálnice D8 až po Satalice,“ sdělila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Kolik činí samotná severozápadní část, nedokázala říci.

Poslední odhady ŘSD se pohybují okolo 26,2 miliardy. Ty jsou však, jak přiznala Vápeníková, šest let staré. „Od té doby se zvedly ceny pozemků, které bude potřeba v budoucnosti vykoupit. Aktuální cena bude určitě vyšší,“ uvedla.

Suma 37 miliard korun se podle Františka Lehovce z Fakulty dopravní ČVUT v Praze zdá na první pohled obrovská. Přiznává však, že jde o velmi náročný úsek se spoustou mostů a tunelů a takové trasy bývají mnohonásobně dražší než běžný kilometr dálnice ve volné krajině. „Když přepočteme cenu mostů, tunelů a dalších složitých staveb na jižních úsecích, dojdeme k hodnotě 80 kilometrů. Tolik kilometrů dálnic bychom postavili ve volné krajině,“ vysvětlil Lehovec.

Podobně je nutno vidět i stavbu severozápadní části okruhu, kde bude mimo jiné neúměrně drahý dvoupatrový most přes Vltavu. „Toto nešťastné řešení si vynutily ekologické iniciativy. Cena mostu překoná všechna srovnání s běžným kilometrem dálnice,“ dodal.

Vysoká cena ale v žádném případě neznamená, že by se v případě severozápadní části okruhu kvůli vysokým nákladům hledalo nějaké jiné řešení než přechod přes Suchdol, řekl mluvčí rezortu dopravy Karel Hanzelka.

„Severněji vedené alternativní trasy nemají z hlediska dopravního smysl,“ říká k tomu Lehovec. Představa, že auta v Ruzyni najedou na rychlostní silnici R7 na Slaný, následně po okruhu překonají Vltavu a vrátí se ku Praze po dálnici D8, je podle něj nesmyslná. Výsledkem by bylo pouze přetížení dálničních přivaděčů ku Praze. Navíc dodává, že v současné době se vedou spory jen se Suchdolem. „V případě severněji položeného okruhu se povedou spory s 15 obcemi, které již avizovaly, že jen přes jejich mrtvoly,“ dodal. Pokud by přesto k podobnému řešení došlo, dokončení okruhu na severu lze očekávat nejdříve za 15 let.

Kdy bude severozápadní část okruhu sloužit veřejnosti, nedokáže dnes nikdo odhadnout. Studie EIA o vlivu stavby na životní prostředí byla dokončena již v roce 2002. Od té doby se daří občanským iniciativám i zástupcům Suchdola úspěšně stavbě bránit. Nejnověji se proti ní postavil i hlavní hygienik. „Důvody jeho odmítnutí ještě neznáme. Pravděpodobně jde o námitky kvůli hlukovým limitům,“ doplnila Vápeníková.

Parametry severozápadní části R1

délka: 16,1 kilometru
čtyři tunely – Suchdol (1979 metrů), Rybářka (855 metrů), tunel Zámky (horní 162 metrů, dolní 286 metrů) a galerie Zámky (horní 112 metrů, dolní 93 metrů)
tři mosty – dvoupatrový přes Vltavu (476 metrů), přes Čimický potok (190 metrů) a Drahanské údolí (682 metrů)
11 protihlukových stěn – (přes dva kilometry délky) a jeden protihlukový val

Pramen ŘSD

Autor: Jiří Michal

Komentáře

Čtěte také

Automobilka PSA dosáhla rekordního zisku, vydělala 33 miliard za půl roku

Automobilka PSA dosáhla rekordního zisku, vydělala 33 miliard za půl roku

Francouzská automobilka PSA Group, která zahrnuje značky Peugeot a Citroën, v prvním pololetí více než zdvojnásobila čistý zisk na rekordních 1,21 miliardy eur (téměř 33 miliard… více

Mobilní web