Lokálky zaplatí za koleje stejně jako rychlovlaky

Konec výhod pro regionální vlaky. Krajské vlaky budou od července platit při jízdě po celostátních drahách a koridorech stejně jako expresy nebo rychlovlaky soukromých dopravců. Tedy výrazně více než dnes. „Využíváme možnosti, které nám dává výměr ministerstva financí, a narovnáváme ceny,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla. Správa železnic si od zdražení slibuje zisk kolem sta milionů korun, jiné zdroje mluví až o 150 milionech.

železniční koridor
9.2.2012 6:22   |  

Kraje to však vidí jinak a mluví o dalším útoku státu na své rozpočty. Schyluje se tak zřejmě k další bitvě o lokálky. „Je to výrazné zdražení a my nejsme připraveni to platit. Všechny kraje proto dnes vyjednávají s dopravci a hledají řešení,“ řekl stínový ministr dopravy a plzeňský hejtman Milan Chovanec. Podle něj ale nepřipadá v úvahu rušení spojů nebo zdražení jízdného.

Spor se tak zřejmě bude vyvíjet odlišně v každém kraji, bude záležet především na smlouvě kraje s ČD. Například v Plzeňském kraji, na Vysočině nebo na jižní Moravě nemohou dráhy bez podpisu dodatku poplatky za koleje převést k tíži kraje. Jinde to ale budou mít hejtmani těžší, neboť nemají s ČD tak striktní smlouvu.


Čtěte také: Správa železnic prošla personálním otřesem


Poplatek za použití kolejí se skládá ze dvou částí. Platí se za vlakový kilometr a rovněž za tunové kilometry. Krajské vlaky dnes platí na všech tratích 5,32 koruny za vlakový kilometr, od července to bude na koridorech 7,56 koruny. Za tisíc tunokilometrů platí lokálky 29,2 koruny, nově to může být více než 43 korun. „My v takových případech musíme s kraji jednat, o tom, kdo to zaplatí. Což právě teď děláme,“ řekl Radek Joklík za České dráhy.

Podle informací deníku E15 se někteří dopravci, včetně ČD, už obrátili na drážní úřad, aby nové ceníky SŽDC zrušil. Poplatky za koleje se totiž od ledna zvýšily všem dopravcům. Zrušení nových cen budou po SŽDC žádat i hejtmani.
Naopak majitel RegioJetu Radim Jančura s kroky SŽDC souhlasí. „Je správné, že se ceny narovnají. I regionální vlaky pro nás mohou být na koridorech konkurencí,“ řekl Jančura.

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Britské regiony žádají záruky, že vláda uhradí ztracené dotace EU

Britské regiony žádají záruky, že vláda uhradí ztracené dotace EU

Britské regiony, které čerpají finanční podporu z fondů Evropské unie, žádají vládní záruky kompenzace ztracených dotací. Očekávají, že nepřijdou-li dohodnuté peníze z Bruselu,… více

Komerční prezentace
Mobilní web