Ministerstvo dopravy chce nakoupit elektrické vlaky za 5,5 miliardy. Původně obří projekt značně redukovalo

2. listopadu 2016 • 06:14

Majetkový převrat na české železnici už má konkrétní obrysy. Ministerstvo dopravy včera poprvé představilo partnerům v tripartitě projekt státního vlastnictví vlaků a otevírání dotované železnice konkurenci. Původně obří projekt za dvacet miliard přitom výrazně zredukovalo.

Stát si chce pro začátek pořídit flotilu dvaceti elektrických vlaků za zhruba 5,5 miliardy korun z evropských fondů. O dalších pět miliard se poperou kraje, které o vměšování státu nestojí. Se státními vlaky pak budou na vybraných linkách jezdit dopravci, kteří zvítězí v tendrech. Ministerstvo přitom odmítá, že dopravce deklasuje na pouhé personální agentury. „Rozhodovat budou hlavně služby nabídnuté cestujícím a celý obchod okolo dopravy,“ řekl Jan Paroubek, který má projekt na ministerstvu na starost.

Se zmíněnou dvacítkou vlaků se počítá na linky Praha–Ústí nad Labem–Děčín, Praha–Ústí nad Labem–Cheb a Praha–Plzeň– Klatovy. Posledně jmenovaná linka byla do soutěžních plánů zařazena nově. Stát chce vypsat tendr na nákup vlaků nejpozději na jaře, dodací lhůta činí zhruba dva roky, dopravci na získané linky vyjedou v prosinci 2019. V ideálním případě. Dokument nyní zamířil do mezirezortního řízení, do konce listopadu by jej měla projednat vláda.

Pár metrů od tragédie: vlak Leo Expressu zastavil před uvízlým kamionem

A vedle zastánců má i řadu kritiků. Výhrady má například sociální demokracie, prezident Miloš Zeman, odbory i České dráhy. Například předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša doufá, že se materiál ani do vlády nedostane. „Je to velmi nebezpečný způsob zadávání dopravy, a to hlavně z hlediska údržby a udržitelnosti,“ řekl Pejša. Podle něj například státu chybějí opravárenské kapacity. Odbory chtějí všechny své výhrady předložit do deseti dnů.

Naopak zaměstnavatelé ze Svazu dopravy s novinkou problém nemají. „Když budou mít všichni rovné podmínky, tak by to mělo fungovat,“ řekl výkonný ředitel svazu Petr Kašík. Ministerstvo se navíc snaží ostří kritiky otupit hned několika ústupky. Do vyhlášení soutěží chce vyřešit například potíže s uznáváním jízdenek a režijkami.

Nový jízdní řád na železnici přinese expresy na jih i mírné zdražení

GW Train vyjede v prosinci

První soukromá společnost začne na státem dotované lince jezdit letos v prosinci. Ministerstvo dopravy chce na přelomu listopadu a prosince podepsat smlouvu s firmou GW Train Regio ze skupiny Jihotrans. Soukromé vlaky vyjedou na trať Plzeň–Most. Společnost nabídla v tendru nejnižší cenu, soutěž ale byla zrušena po zásahu ÚOHS. Ministerstvo následně zadalo provoz přímo.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!