Ministerstvo odsunulo tendr na rychlíky na říjen

První výběrové řízení na provozovatele dotovaných vlaků v tuzemsku se znovu odložilo. Ministerstvo dopravy posunulo termín pro podání nabídky pro pilotní trať Ostrava – Opava – Olomouc o tři měsíce na 16. října. Původně se měly obálky otevírat v první polovině července.

ilustrační foto
28.6.2012 16:30   |  

„Důvodem je, že úřední věstník Evropské unie vyvěsil tuto nabídku až 7. dubna, tedy v době, kdy byla již účinná novela zákona o veřejných zakázkách. Pro právní jistotu a soulad platnými právními předpisy dochází k posunutí termínu podání přihlášek,“ řekl serveru E15.cz mluvčí ministerstva Martin Novák.

Ministerstvo přitom odeslalo oznámení už na konci března. Mezi odesláním a vyvěšením dokumentu ale začala platit zmíněná novela. Ta je pro uchazeče v mnohém příznivější než původní zákon. Zjednodušuje například administrativu při prokazování potřebné kvalifikace. Ministerstvo proto teď bude upravovat dokumentaci k tendru. Vítěz by měl začít jezdit v prosinci 2014, na tom se podle Nováka nic nemění.


Čtěte také:

Soukromé dotované vlaky vyjedou nejdříve koncem roku 2014

Tendr na rychlíky zvýhodňuje České dráhy


Jenže převratná soutěž o dotace na kolejích má i řadu dalších háčků. Tuzemská dcera nizozemských železnic Abellio ČR si na podmínky stěžuje u antimonopolního úřadu. Ministerstvo totiž nechce zveřejnit současné tržby na trati s poukazem na obchodní tajemství Českých drah. Vedení Abellia přitom tvrdí, že bez tohoto čísla je v nevýhodě a nemůže podat přesnou nabídku. Firma má podporu i u dalších alternativních dopravců.

Nelení ovšem ani České dráhy, které poslaly na ministerstvo řadu námitek. Vadí jim například náročné podmínky na kvalitu vlaků, poukazují také na svou povinnost pečovat o nádraží. „Vlastně zpochybňují úplně všechno, jejich cílem zřejmě je celé to zrušit,“ řekl deníku E15 zdroj z ministerstva. Dráhy ovšem paradoxně vypsaly miliardový tendr na motoráky pro tuto trať. Smlouvu ovšem podepíší jen v případě vítězství v ministerské soutěži. Pokud bude někdy dotažena do konce. Ministerstvo vyplatí ročně Českým drahám na dotacích čtyři miliardy ročně, postupným soutěžením by ale měly dostat šanci na část koláče i soukromí dopravci.

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Majitel Lidlu a Kauflandu chce investovat do řetězců 6,5 miliardy eur

Majitel Lidlu a Kauflandu chce investovat do řetězců 6,5 miliardy eur

Německá maloobchodní skupina Schwarz, která vlastní řetězce Lidl a Kaufland, plánuje investovat letos do obou řetězců zhruba 6,5 miliardy eur (175,6 miliardy korun). Společnost to… více

Komerční prezentace
Mobilní web