Ministerstvo vrátilo Arrivu do hry o trať Plzeň–Most, dráhy musí zabojovat | E15.cz

Ministerstvo vrátilo Arrivu do hry o trať Plzeň–Most, dráhy musí zabojovat

Ministerstvo vrátilo Arrivu do hry o trať Plzeň–Most, dráhy musí zabojovat
11. srpna 2014 • 15:56
Společnost Arriva má stále šanci, že se ještě letos dostane pod dotační deštník ministerstva dopravy. Úřad totiž zareagoval na nabídku firmy, která by ráda od prosince provozovala vlaky na trati Plzeň–Most. České dráhy, které měly trať v podstatě jistou, tak o ni budou muset ještě bojovat.

Ministerstvo dnes oběma společnostem poslalo žádost o definitivní nabídku. „Aby zaslaly závazný návrh smlouvy, ve které bude stanovena konečná výše požadované kompenzace. Podle nabídnuté výše kompenzace následně úřad vybere dopravce, se kterým uzavře smlouvu na jeden rok,“ uvedl mluvčí ministerstva Martin Novák. Požadovaná dotace bude podle něj jediným kritériem.

Firmy mají na zaslání konečného návrhu čas do 3. září. Pokud úřad trať nakonec skutečně přiklepne Arrivě, bude to průlom do dosavadního modelu české železnice. Šlo by o první dotovaný rychlík, který nebudou provozovat České dráhy. Arriva patří do skupiny Deutsche Bahn.

Unikátní linka

Trať Plzeň – Most je (spolu s linkou Liberec – Pardubice) českým unikátem. Šlo o první linky, kde se o provoz vlaků před téměř deseti lety soutěžilo. Dráhy tehdy soutěže vyhrály, čelily ale podezření, že takříkajíc podkoply ceny. Smlouvy definitivně vyprší letos v prosinci.

Stát se svou nečinností dostal do časové tísně, neboť řádný tendr na další období nestihl vypsat. Čas chce získat právě uzavřením smlouvy na jediný rok. Jednoduché přidělení trati Českým drahám hatí právě Arriva. Ta nejprve na ministerstvo přispěchala s nabídkou motoráků Desiro a požadavkem na téměř 119 korun za vlakový kilometr. Kvůli vysoké ceně ji ale ministerstvo ignorovalo, Arriva proto následně nabídla starší vlaky a podle serveru iDnes.cz dotační požadavek ponížila o pětinu.

Právě proto, aby se přetahovaná neprodlužovala do nekonečna, vyzvalo ministerstvo oba dopravce k definitivnímu návrhu smluv. Letošní dotace státu na liberecké trati činí 56 korun na vlakový kilometr, na mostecké trati 28 korun. To je hluboce pod průměrem, který přesahuje 120 korun na kilometr.

 

businessinfo.cz

  • V digitálním věku skladují firmy většinu dokumentů stále na papíře. A dělá jim to potíže
  • Pro oznamovatele korupce nejsou potřeba nová pravidla, tvrdí podnikatelé
  • Startup Investiční aukce otevřel faktoring i malým a středním firmám
  • Stát shromažďuje příliš mnoho dat, hrozí zneužití, varují poplatníci před kontrolním hlášením