Ministerstvo vyřadilo Arrivu, první tendr na rychlíky zruší

E15 exkluzivně Liberalizace české železnice končí dříve než vůbec začala. Pilotní státní tendr na dotované rychlíky totiž míří ke zrušení. Ministerstvo dopravy ze soutěže vyřadilo společnost Arriva vlaky, takže jako jediný účastník zůstal RegioJet Radima Jančury. Podle zákona se tak musí tendr zrušit. Arriva podle ministerstva nedoložila odbornou způsobilost svých zaměstnanců k provozování vlaků.

ilustrační foto
13.2.2013 11:01   |  

Začíná se naplňovat vysněný scénář Českých drah, které proti soutěži od počátku brojily. Trať Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc se tak prvního soukromníka ještě dlouho nedočká. Arriva se může do 15 dnů odvolat, a také tak učiní.

„Ano, chystáme právní kroky, chceme se vrátit do soutěže. Vyřazení považujeme za neoprávněné,“ řekl serveru E15.cz šéf Arrivy Jaroslav Richter. Pravděpodobnost úspěchu je ale malá. Podle kuloárních informací z ministerstva jsou důvody vyřazení jednoznačné. Jako ten, kdo prohrál, se ale může cítit i Jančura.

„Počkáme na odvolání, zatím to nechceme komentovat,“ vzkázal jeho mluvčí Aleš Ondrůj. První soutěž o státní dotace na železnici měla problémy od počátku. Ostřelovaly ji nejenom České dráhy, ale i soukromí dopravci. Dráhy se cítily znevýhodněné například požadavkem na nové vlaky, na které musí státní firma, na rozdíl od soukromníků, vypisovat zdlouhavé soutěže. Jeden takový tendr drahám nevyšel a tak do přímého boje o Krnov nešly. Zato neúspěšně bojovaly u antimonopolního úřadu.

Menší konkurenti si naopak stěžovali na nedostatek informací o provozu na trati. Účast vzdaly například společnosti GW Train Regio, Leo Express, Abellio CZ nebo Veolia Transport. Ministerstvo dopravy si proto na podzim oddechlo, neboť se přihlásili alespoň dva zájemci. RegioJet přišel s cenou 188 korun na jeden vlakový kilometr, Arriva byla o korunu dražší. Soukromník měl vyjet na koleje koncem roku 2014 s patnáctiletou smlouvou v kapse. Už to byl roční skluz oproti plánům, nyní se otevírání českých kolejí zřejmě dále odsune. „Bez ohledu na výsledky prvního nabídkového řízení bude liberalizace dálkové železniční dopravy pokračovat dál,“ uvedl mluvčí MD Tomáš Neřold. Ministr Zbyněk Stanjura ovšem na vládu ponese nový harmonogram.


Čtěte také:

Dráhy dál bojují proti tendru na rychlíky

O trať Ostrava - Olomouc mají zájem jen Jančura a Arriva

Dráhy zveřejnily tajemství: Na krnovské trati jezdíme za 165 Kč na kilometr


Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Kde vraždilo Lví srdce. Pevnost Akra si zachovala atmosféru středověku

Kde vraždilo Lví srdce. Pevnost Akra si zachovala atmosféru středověku Fotogalerie

Pevnost Akra ukrývá svědectví o nejbizarnějším masakru křižáckých válek. Anglický král Richard I. tu chtěl vyměnit tři tisíce zajatců za jediný dřevěný kříž. Muslimové mu ale… více

Komerční prezentace
Mobilní web