Na Bechyňku se po dvou letech vrátí elektrické vlaky | E15.cz

Na Bechyňku se po dvou letech vrátí elektrické vlaky

Na Bechyňku se po dvou letech vrátí elektrické vlaky
19. listopadu 2013 • 19:36
Na nejstarší elektrifikované železnici v českých zemích v prosinci skončí pro mnohé nepochopitelný stav, kdy pod dráty jezdí motorák. České dráhy vrátí po dvouleté pauze na unikátní trať z Tábora do Bechyně, takzvanou Bechyňku, elektrické vlaky. V jejich čele pojede lokomotiva řady 113 známá jako žehlička, za sebou potáhne červené vagony s označením 021, které cestující znají převážně z motorových souprav.

Dnes na Bechyňce jezdí zelenožlutá motorová jednotka Regionova; její nasazení a stažení „elektrik“ v roce 2011 dráhy zdůvodňovaly rychlejším obratem bez nutnosti šíbování. Nový jízdní řád dá ale železničářům znovu čas na přesun lokomotivy.

„V novém jízdním řádu dochází k úpravě přípojových vazeb v Táboře, například díky zrychlení na koridoru mezi Prahou a Táborem o více než 10 minut. V Bechyni tak vznikl dodatečný čas, který umožňuje objetí soupravy elektrickou lokomotivou,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

U zrodu Bechyňky, která letos oslavila 110 let od svého vzniku, stál konstruktér a vynálezce František Křižík. Je to zřejmě jediná trať ve střední Evropě, kde funguje stejnosměrná napájecí soustava s napětím 1500 voltů.

Jinak je česká železniční republika rozdělena mezi dvě soustavy, stejnosměrnou s napětím 3000 voltů na severu a střídavou s napětím 25 tisíc voltů na jihu.

Pokud by tak dráhy chtěly na Bechyňku nasadit oboustranné elektrické jednotky typu RegioPanterů nebo starých pantografů od Prahy, musely by je jedinečné soustavě přizpůsobit.

 

businessinfo.cz

  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí
  • Neplatičů DPH v registru přibývá geometrickou řadou