Na nákupu ojetých vozů půjde ušetřit, Brusel vyhlásil boj stáčení tachometrů | E15.cz

Na nákupu ojetých vozů půjde ušetřit, Brusel vyhlásil boj stáčení tachometrů

Jiří Liebreich

Nákup ojetého auta by už nemusel být sázkou do loterie. Evropská unie chce totiž výrazně zintenzivnit boj s podvodnými prodeji automobilů. Dosáhnout toho chce pomocí chystaného nadnárodního registru, který by sdružoval technický stav vozidel z celé EU. Zásadní je přitom důraz právě na kontrolu najetých kilometrů.

Falešná výše najetých kilometrů na tachometru zvyšuje prodejní cenu vozidla, a tak poškozuje zákazníka. Přítrž tomu má učinit veřejně přístupná evropská databáze technického stavu automobilů. Příslušný návrh předloží Evropské komisi dopravní výbor Evropského parlamentu. Koncový zákazník by tak mohl v budoucnu ušetřit.

„Nejvíce podvodů je na autech, kde nelze ověřit jejich minulost – většinou jsou dovezená ze zahraničí, typicky z Německa, Francie či Itálie,“ řekl europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), jehož iniciativu dopravní výbor převzal.

Jako inspirace má sloužit belgický systém Car-Pass založený na tom, že kdokoli v autoservisu zasáhne do vozu, musí zaznamenat stav tachometru. U každého vozu tak vznikne souvislá historie změn na tachometru, ze které by bylo jasně patrné neoprávněné stočení počtu najetých kilometrů. Podle Zdechovského se tak podařilo snížit počet podvodů v Belgii pod desetinu procenta.

Nekvalitní ojetiny se kvůli konci intervencí valí do Česka

Při vypracování návrhu spolupracoval také s autobazary AAA Auto či AutoESA nebo se společností Cebia, která prověřuje historii vozidel v Česku. „Navrhujeme vytvořit sdílený systém výměny dat z databází jednotlivých zemí. Každá země by měla vlastní národní systém a přes jednotné rozhraní by měla probíhat mezinárodní výměna dat,“ vysvětlil Jan Dryák ze společnosti Cebia.

Stočení tachometru není v Česku trestným činem – pokud by však bylo provedeno s cílem zvýšit prodejní cenu, mohlo by naplňovat znaky trestného činu podvodu. Stočení je trestné například ve Velké Británii či v Německu.

Pro zavedení trestnosti stáčení se vyslovil Pavel Foltýn, ředitel strategického rozvoje AutoESA. „Již několikrát zákonodárci takový návrh odmítli, mimo jiné i s absurdním zdůvodněním, že tachometr je ve vlastnictví majitele vozidla a není to státem cejchované měřidlo,“ uvedl.

Video: Petr Vaněček z AAA Auto o novele zákona řešícího ojeté automobily platící od 1. června

1080p 720p 480p 360p 240p
1. června vstupuje v platnost novele v oblasti ojetých aut

Podobného názoru je i Petr Vaněček z konkurenčního autobazaru AAA Auto. Upozorňuje však, že pokud by byl systém podobný belgickému Car-Passu v Česku zaveden, neměl by být pro potenciální kupce zpoplatněn, jako tomu je v Belgii - tam se platí za kontrolu každého jednotlivého vozu částka převyšující deset euro.

„Kdokoliv chce nahlédnout do databáze, musí za každé zkontrolované auto zaplatit v přepočtu více jak tři sta korun – a to je dost pro někoho, kdo si vybírá nové auto a chce si zkontrolovat pět šest vozidel,“ podotkl s tím, že AAA Auto preferuje financování některou z vládních institucí.

Podle Vaněčka by takto nastavený systém učinil trh více transparentním, ráda by se prý připojila většina obchodníků.

Zástupci obou autobazarů shodně očekávají náročný a zdlouhavý proces, který však má cenu podstoupit. Podle europoslance Zdechovského připraví Evropská komise legislativu směrnice nařizující státům vést databázi najetých kilometrů nejdéle do dvou let.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!