Nákladové nádraží Žižkov definitivně opustily vlaky

Nákladové nádraží na pražském Žižkově s příchodem ledna definitivně ztratilo svůj železniční význam. Dvě hodiny před silvestrovskou půlnocí odsud lokomotiva ČD Cargo odvezla poslední soupravu prázdných kontejnerových vozů. Stalo se tak po osmdesáti letech od otevření tohoto unikátního koncového nádraží. Od prvního ledna přestala kolej spojující místní kontejnerové překladiště s železniční sítí úředně existovat.

Nákladové nádraží Žižkov opouští poslední souprava s prázdnými kontejnery
14.1.2016 16:40   |  

Nádraží v posledních letech žilo zvoněním podvozků díky společnosti Rail Cargo Operator - CSKD, která část kolejiště využívala jako překladový terminál. Právě pro ni pracovalo ČD Cargo. Z vlaků na kamiony se zde překládaly kontejnery se zbožím z německých přístavů Bremerhaven a Hamburk.

Kvůli činnosti firmy Rail Cargo Operator ministerstvo dopravy po léta odkládalo účinnost dávno platného rozhodnutí o zrušení příjezdové koleje. Firma ale nyní přenesla své aktivity do přístavu v Mělníku. Oficiálně byl vlakový provoz za funkcionalistickou budovou ukončen už v roce 2002.

Nákladové nádraží Žižkov opouštějí poslední soupravy s prázdnými kontejnery

Nádraží s polorozpadlými vysokými rampami a železnými konstrukcemi už je jen stínem slavného areálu, který ve třicátých letech nestačil pokrývat poptávku po skladových prostorech. S výstavbou se začalo koncem dvacátých let 20. století, největší sláva přišla ve třicátých letech. Od šedesátých let důležitost nádraží postupně klesala, především po zprovoznění nového skladiště potravin ve Strašnicích v roce 1966. Ještě v devadesátých letech tady ale pracovaly desítky dělníků na překládce uhlí, kteří si po noční šichtě rádi dali ranní rum v protějším legendárním lokále Briketa.

Celý areál se má v budoucnu přeměnit na novou městskou čtvrť. Ojedinělá funkcionalistická budova by měla přežít. Za její zachování vedly dlouhá léta administrativní souboj občanská sdružení. Developerem je Sekyra Group.

ČD Cargo vezlo americké obrněnce
Bez velkého humbuku si ČD Cargo připsalo ve druhé polovině prosince 2015 zajímavou přepravní zakázku. Pro americkou firmu Blane International Group zajistilo přepravu dvou kusů vojenské bojové techniky BMP - 1, u nás známých jako BVP (Bojové vozidlo pěchoty), do německého přístavu Bremerhaven. Obrněnci pokračovaly lodí do USA, konečným příjemcem byla letecká základna US Air Force v Eglinu na Floridě. Hodnotu zakázky cargo nezveřejnilo.

Čtěte také:

Přestavba žižkovského nádraží by vyšla na dvě miliardy

Jan Šindelář Autor: Jan Šindelář redaktor deníku E15

Komentáře

Čtěte také

Porošenko se při cestě na Donbas dostal do přestřelky

Porošenko se při cestě na Donbas dostal do přestřelky

Ukrajinský prezident Petro Porošenko se během inspekce po armádních postech v Donbasu dostal pod palbu separatistů. V Potvrdil to mluvčí protipovstalecké operace Andrij Lysenko. K… více

Komerční prezentace
Mobilní web