Nároky na piloty se snižují. Do kokpitu mohou už za rok a půl | E15.cz

Nároky na piloty se snižují. Do kokpitu mohou už za rok a půl

Michal Tomeš

Leteckým společnostem se v Česku nedostává pilotů. Vymýšlejí tedy různé způsoby, jak potřebné experty přilákat, například pokrytím nákladů na pilotní licenci. Snižující se nároky a náklady tak mohou pro mnoho zájemců vytvořit příležitost, jak svou kariéru nasměrovat novým směrem.

Cena nejvyšší licence, takzvané ATPL, se v současnosti pohybuje kolem půldruhého milionu, v zahraničí jsou pak náklady zpravidla vyšší. „Letecké společnosti se nyní snaží nalákat budoucí piloty i na různé bonusy,“ vysvětluje pilotka a vyučující na ČVUT Anna Polánecká.

Aerolinky se pak často podílejí třeba na financování typové zkoušky, kterou musí mít pilot pro konkrétní stroj. Výměnou za to se pak nováčci aerolinkám upisují na dobu určitou, případně jim společnost vytvoří splátkový kalendář. „Dopravci však nyní dělají výběrová řízení, i když nemá zájemce dokončené minimální požadavky,“ vysvětluje Polánecká.

Práci přitom piloti mohou najít u obou českých aerolinek. „Větší šance na uplatnění pro nováčky je však u společnosti Travel Service,“ říká Petra Biache z výcvikového střediska CATC. Výhodou oproti ČSA také je, že piloti od začátku létají na větších proudových letadlech. Podle neoficiálních informací si však u ČSA zájemci přijdou na více peněz.

Lidé chtějí létat pořád víc, v Česku ale chybějí piloti

Pilotem se zájemce bez předchozích zkušeností může v rámci integrovaného výcviku stát již za rok a půl. Počítat však musí s intenzivní výukou i s tím, že potřebných 1,5 milionu bude muset mít již připravených. Letecké školy také často spolupracují s aerolinkami v rámci kadetních programů, následný přechod do praxe je tak snadnější.

Alternativou může být modulární výuka, kdy si zájemce plní jednotlivé dílčí části licence a doložky zvlášť, čímž rozloží finanční náklady. Možnost přípravy na kariéru pilota nabízí také ČVUT. Pokud student nastoupí do bakalářského oboru, ušetří například na teoretickém výcviku.

Pomníky nehod. Zachovalé vraky letadel je možné najít po celém světě

Průměrný plat dopravního pilota se v Česku pohybuje kolem 120 tisíc korun, nováčci však musejí počítat se značně nižšími příjmy, ze kterých je nutné splácet také náklady na výcvik.

Například u německé Lufthansy si přitom piloti začátečníci přijdou asi na 140 tisíc korun měsíčně, bezkonkurenční finanční podmínky pak nabízejí čínské aerolinky, jež pilotům platí podle dostupných zdrojů z trhu až několikanásobně více.

Na palubách letadel ČSA platí dvanáct let starý kurz eura
OBRAZEM: Připomeňte si rekordní let Concordu přes Atlantický oceán
Novinka z Vodochod má první kupce
Soumrak Vítkovické závodní dráhy. Podívejte se, jak vypadala v dobách největší slávy
Singapore Airlines ukázaly nový interiér Airbusu A380. Je to hotel v oblacích
Kouzelná příroda a pohřebiště vraků: Prohlédněte si místa, kde 2. světová válka stále žije
Letouny značky Cessna křižují oblohu už 90 let. Létají v tundře i vyprahlých pouštích

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!