National Express chystá miliardové tendry na vlaky

Liberalizace dotované železnice prozatím uvízla na mrtvém bodě, nejnovější přírůstek na českém trhu National Express přesto chystá mohutné zbrojení. V nejbližších týdnech vypíše dva obří tendry na nové vlaky pro český trh.

 Vlak National Express (ilustrační foto)
10.4.2014 17:32   |  

Podle výkonného ředitele české pobočky National Expressu Jana Paroubka půjde v soutěžích řádově o miliardy korun, výrobci se utkají o dodávku motoráků i elektrických vlaků. Kvůli nejisté situaci na trhu bude výsledkem rámcová smlouva, kterou dopravce později může a nemusí využít.

National Express se předběžnými tendry jistí, aby se v budoucnu nedostal do časového presu. Podle Paroubka se totiž musí firma, který působí v řadě zemí Evropské unie, chovat jako takzvaný sektorový zadavatel, což znamená postupovat podle zákona o veřejných zakázkách. Takové tendry se ale často protahují, což dopravce znevýhodňuje proti zákonem nesvázané konkurenci.

National Express
Ryze soukromá společnost bez majoritního akcionáře, provozuje drážní a autobusovou dopravu ve Velké Británii, USA, Kanadě, Španělsku, Německu, Portugalsku a Maroku. Od loňska má pobočku i v České republice. Zaměstnává více než 40 tisíc lidí, obrat činí v přepočtu více než 40 miliard korun.

Podobně jako National Express se zachovaly koncem loňského roku i České dráhy, když v soutěžích hledají dodavatele elektrických vlaků za až čtyři miliardy korun. I v tomto případě jde o přípravu na liberalizaci železnice a smlouva je pouze rámcová.

Soutěže o provoz dotovaných vlaků ovšem stát stále odkládá. Původně měli vítězové prvních tendrů začít jezdit už koncem letoška, klání o trať Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc ovšem skončilo jeho zrušením. Od té doby stát otevření trhu stále odkládá, nová vláda by ráda měla jasno v srpnu. Velkým kritikem liberalizace jsou mimo jiné drážní odbory. Celkem stát dotuje rychlíky osmi miliardami korun ročně, kraje platí za regionální spoje dalších 12 miliard. Kraje se zdají být k otvírání trhu vstřícnější než ministerstvo dopravy.

Šéf National Express Richter: Stát nás zklamal
Generální ředitel společnosti National Express Rail Tobias Richter vysvětluje serveru E15.cz důvody vstupu na český trh a potíže s tím spojené.
E15: Co vás do České republiky přivedlo?

Ministerstvo dopravy zveřejnilo už v roce 2010 plány na liberalizaci železnice. A tyto plány vypadaly velmi atraktivně. Já věřím, že je zveřejnili, aby přilákali do České republiky zahraniční dopravce a jejich kapitál. A National Express se zrovna v Evropě rozhlížel po nových příležitostech, což vedlo k založení české dcery.
E15: Hlavním důvodem tedy byla železnice nikoliv autobusy?

Ano, je to tak. Lákají nás především střednědlouhé trasy jako třeba Praha – Ústí nad Labem. Jsme přesvědčeni, že s výrazně lepší kvalitou můžeme přilákat výrazně více cestujících.
E15: Ovšem plány na liberalizaci skončily s novou vládou u ledu a i předtím se stále odkládaly. Nebojíte se, že v České republice jen zbytečně ztrácíte čas a peníze?

Ano, jsme velmi rozčarováni, věřili jsme, že rozhodnutí vlády platí. Teď zjišťujeme, že na ně spoleh není a jsme tím velmi zklamáni. Byli jsme připraveni účastnit se tendrů o dotované vlaky. Stále si ale myslím, že strategií nové vlády nebude zklamávat firmy, které sem přišly utratit své peníze. Věříme, že soutěže nakonec budou, některé jsou z minula připravené a mohou začít v podstatě okamžitě.
E15: Představme si ale, že nakonec stát žádné soutěže nevypíše. Odejdete?

Ale to by byla škoda. Do komerční dopravy určitě nepůjdeme, už proto, že tu jsou dva kvalitní dopravci RegioJet a LeoExpress. V takovém případě bychom se více rozhlíželi v autobusové dopravě, protože National Express není je železniční firma. Ve Španělsku a Velké Británii je National Express dokonce lídrem v regionální autobusové dopravě. Ale opakuji, mým hlavním cílem tady je zvýšit kvalitu na železnici. A chceme vyvinut tlak - v pozitivním slova smyslu - na ministerstvo a vládu, že svým otálením odpírají cestujícím kvalitu a za vlaky platí z kapes daňových poplatníků více, než je nutné.
E15: Velkým odpůrcem liberalizace jsou drážní odbory. Ty ale není lehké přesvědčit.

Odbory stále nevěří, že liberalizace je ve skutečnosti pro ně obrovská příležitost. Jsou přesvědčeni, že vyšší efektivita a liberalizace znamená automaticky pokles zaměstnanosti. A to není pravda. Když chce dopravce zvýšit kvalitu, tak potřebuje mít lidi ve vlaku, vždy potřebuje strojvedoucí. A s rostoucím počtem vlaků poroste zaměstnanost. Odbory se rovněž obávají, že soukromníci jim dají menší platy. Opak je ale pravdou, jak ukazují zkušenosti z jiných zemí, například Nizozemí.
E15: Jaký máte rozpočet pro dobytí českého trhu?

V tuto chvíli nejde o velké peníze, máme pouze kancelář v Praze. Ale jsme připraveni investovat velké sumy. Chceme sem dostat kvalitu a počítáme se zcela novými vlaky.

Čtěte také:

National Express posílil management, zbrojí na autobusy

Britský National Express zvažuje vstup na české koleje

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Shell omezil investice do fotovoltaiky. Musí prý zjistit, jak na ní vydělat

Shell omezil investice do fotovoltaiky. Musí prý zjistit, jak na ní vydělat

Ropná společnost Royal Dutch Shell omezí investice do solární energetiky, dokud nebude dostatečně zisková. Prohlásil to generální ředitel Ben van Beurden. Na jednání s akcionáři… více

Komerční prezentace
Mobilní web