Nebe opouštějí jumbo jety. Prohlédněte si vrakoviště, kde stará letadla končí | E15.cz

Nebe opouštějí jumbo jety. Prohlédněte si vrakoviště, kde stará letadla končí

31. srpna 2017 • 08:00
Michal Tomeš

Boeing 747 je ikonou letectví téměř 50 let. V současnosti se vyrábí již jeho čtvrtá generace, o kterou je ale mezi zákazníky stále menší zájem. Mezitím se mnohé aerolinky zbavují také předchozí generace s označením -400, která létá již déle než čtvrt století. Verze pro osobní přepravu končí buď v rukou nákladních aerolinek, případně dochází k jejich likvidaci na leteckých vrakovištích. Následující fotogalerie jedno takové mapuje. Nachází se v arizonské poušti.

Začátkem srpna zahájila ukončení provozu svých pěti jumbo jetů australská aerolinka Qantas, o několik dní později se své „sedmčtyřisedmičky“ zbavila také japonská ANA. „Letadlo je pro nás příliš velké,“ uvedl pro server Business Insider Oscar Munoz, šéf amerického přepravce United Airlines, který jumbo jety také pomalu vyřazuje z flotily.

„Hromadí se nám také problémy s údržbou, chybí především díly. V podstatě jsme prošli všechny vyřazené Boeingy 747, abychom nějaké součástky získaly,“ dodává Munoz. Podle něj v současnosti nikdo nové díly nevyrábí, také proto, že strojů v provozu není příliš. V Evropě měly některé starší Boeingy 747 také problém s překračováním hlukových limitů.

Devět gigantů, kteří brázdí moře: od obří jachty po největší nákladní loď světa

V minulých týdnech oficiálně skončila také pouť nejstaršího provozovaného jumbjetu vůbec. Tím byl model -100, tedy první generace „královny nebes“. Letadlo však nepřepravovalo cestující, sloužilo pro výrobce motorů General Electric jako testovací platforma pro nové motory. Ze služby odchází po dlouhých 47 letech.

Aerolinky v současnosti dávají přednost především menším dvoumotorovým strojům. Ty mají nižší náklady na údržbu, nová letadla také dosahují znatelně nižší spotřeby. A to nejen díky jiným pohonným jednotkám, ale také lehčí konstrukci a propracovanějším aerodynamický prvkům, které snižují odpor.

Chorvatsko, jak ho neznáte. Podívejte se na ruiny luxusního turistického rezortu nedaleko Dubrovníku

Častou náhradou za Boeingy 747 jsou tak novější 777-300ER, které jumbojet kapacitou doháněji, maximální počet pasažérů konstrukce stroje dokonce dovoluje stejný. Americký výrobce dokonce chystá novou verzi 777, která má poskytnout významně nižší spotřebu. Konkurencí je však pro Boeing také novější Airbus A350.

Co vidí strojvedoucí na trase Posázavského pacifiku? Prohlédněte si krásy slavné krajiny
Nový typ turismu? Cestovatelé se vydávají na zašlá místa, tohle nafotili v opuštěném sanatoriu
Blíží se nástupce Concordu? Nadzvukové letectví se znovu vrací
Motoristou na Ukrajině. Podívejte se na historii i modernu v reálném provozu
Desítky aut skrytých v opuštěném dole. Našel se poklad z doby Adolfa Hitlera
Barča. Jak se vyráběla mladoboleslavská legenda pohledem Viléma Heckela
Inženýrské orgie: Podívejte se na nejdivočejší prototypy sovětských náklaďáků
Takhle se jezdí po transsibiřské magistrále. Podívejte se, co lze zažít na nejdelší železnici světa
Barča. Jak se vyráběla mladoboleslavská legenda pohledem Viléma Heckela

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!