Nejčastější příčina nehod je špatně zajištěný náklad, uvádí policie

Nejčastější příčina nehod je špatně zajištěný náklad, uvádí policie
15. července 2015 • 07:30
Největší počet nehod nákladních vozů byl loni v Česku spojen právě s nákladem. Vyplývá to ze statistik policie za rok 2014. Téměř polovina nákladů u kamionů není na českých silnicích správně upevněna, upozorňuje policie.

Nesprávné uložení nákladu bylo v roce 2014 nejčastější příčinou dopravních nehod nákladních automobilů. „Do této kategorie patří kromě špatného ukotvení nákladu také ztráta části převáženého nákladu, případně další položky,“ vysvětluje Jozef Bocán z oddělení tisku a prevence Policejního prezidia České republiky. Přes tyto údaje je nedbale ukotvený náklad na českých i německých silnicích stále běžným jevem.

Nehoda z dálnice D5 se vyšplhala na 300 tisíc korun

Kamion ani osobní vůz se špatně ukotveným nákladem nelze v podstatě poznat. Nákladní vozy mají navíc náklad často ukrytý pod plachtou. Vozidla se špatně ukotveným nákladem tak představují na silnici vážné riziko. Příkladem je nehoda z dálnice D5 z konce června a při které spadl na vozovku špatně jištěný pětitunový válec. Ke zranění osob nedošlo, nicméně škoda se vyšplhala na 300 tisíc korun.

Na druhou stranu existuje několik znaků, jak nebezpečná vozidla indetifikovat. „Přivazovací prostředky, tedy kurty, lana či řetězy, musejí být řádně předepnuté. Pokud jsou kurty viditelně povolené, jedná se s jistotou o chybně kotvený, a tedy nebezpečný náklad,“ vysvětluje Dominik Kubik ze společnosti Carl Stahl, výrobce kotvicích systémů.

Svůj podíl mají i nedostatečné atestace

Dalším problémem kotvení nákladu u kamionů je samotná kvalita a životnost kurtů, která bývá často nevyhovující. Jak v loňském roce informoval týdeník Dopravní noviny, téměř polovina nákladů na českých silnicích není správně upevněna kvůli nedostatečné atestaci kurtů ministerstvem dopravy. Ministerstvo sice atestace provádí, ale zákon mu umožňuje udělovat je bez dalšího přezkoušení po uplynutí dvou nebo tří let. To nahrává dovozcům mnohdy nekvalitních výrobků nebo těm, kteří kurty vybavují často nevyhovujícími komponenty asijské výroby, uvedly Dopravní noviny.

Řidiči navíc mnohdy nevědí, jak správně náklad ukotvit. Jak upozorňuje Karel Kydlíček z organizace ČESMAD Bohemia, školení v délce 35 hodin je sice pro řidiče povinné, ale v praxi může probíhat tak, že některé jeho části absolvuje řidič vícekrát a jiné vůbec.

Certifikované prostředky

V období léta se problematika kotvení nákladu stává naléhavou i pro mnoho řidičů, kteří během roku větší náklady nevozí. V dodávkách, pickupech i na přívěsech bývá přitom náklad špatně zajištěn ještě častěji než na nákladních vozech, informují statistiky policie. Zároveň však platí, že kvalitní pomůcky pro kotvení není v Česku jednoduché sehnat ani ve specializovaných obchodech.

„Bezpečné kotvení zajistí pouze certifikované prostředky a systémy, určené speciálně pro tento účel. Pokud je náklad přepravován na podlaze vozu či přívěsu, je velmi vhodné opatřit také vhodnou protiskluzovou vložku,“ zdůrazňuje Dominik Kubik z Carl Stahlu. S případnými dotazy na možnosti bezpečného kotvení se lze také obrátit na dopravní policii.

Dopravní nehoda: Jak správně postupovat

Autor: pav
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!