Němci vybírají nového provozovatele mýtného systému. V tendru jde o stovky milionů eur | E15.cz

Němci vybírají nového provozovatele mýtného systému. V tendru jde o stovky milionů eur

Tomáš Stingl

Plánované rozšíření dálničních poplatků i na osobní vozy ale Němci možná přehodnotí po zářijových volbách.

Začínající tendr na nového operátora mýtného systému na německých dálnicích rozhodne o firmě, která si přijde na stovky milionů eur. „Výběr proběhne v několika kolech po zářijových spolkových volbách. Vítěz by měl být znám na počátku roku 2018,“ dodal ředitel kanceláře CzechTrade v Düsseldorfu Adam Jareš.

Náklady na provoz mýtného systému mají být asi 210 milionů eur ročně. Zajímají se o něj společnosti IBM, Shell, Albertis nebo Eventim, uvedl německý deník Handelsblatt.

 

Nabídku do mýtného tendru podali čtyři uchazeči. Ťok čekal více zájemců

Favoritem tendru by měl být operátor Toll Collect, který provozuje dosavadní systém na mýto od kamionů. Jde o společný projekt Deutsche Telekom, Daimler a francouzského silničního operátora Cofiroute. Uskupení získalo od roku 2005, kdy bylo mýto na kamiony zavedeno, už 7,7 miliardy eur.

Nyní by systém mohl být rozšířen i o mýto osobních vozů. Tyto úvahy nicméně vyvolaly kontroverzi v EU i v samotném Německu. Systém by totiž musel být pro osobní vozy upraven. Pozici Toll Collect navíc znejistily spekulace o odchodu firmy Daimler, která v něm drží podíl 45 procent. Možný je prodej společnosti Cofiroute, ale i dalším zájemcům.

Francie kritizuje tuzemský tendr o mýtném. Chceme společnost se zkušenostmi, brání se ministerstvo

Volby do spolkového sněmu 24. září mohou celý plán zastavit. Proti mýtu pro osobní vozy se postavili Zelení a sociálnědemokratická SPD. Nesouhlasí také autoklub ADAC. „Vlastně nikdo kromě CSU nechce mýtné,“ řekl v rozhovoru s časopisem Motorwelt Martin Schulz, kandidát SPD na kancléře. Systém se prý nevyplatí.

Trvá také spor mezi ministerstvem dopravy a Evropskou komisí, které se nelíbí, že díky daňové kompenzaci německých řidičů by platila dálniční mýto v podstatě jen zahraniční auta. To označil za diskriminační i premiér Bohuslav Sobotka.

Německé mýtné v číslech

 • Ročně na výběru mýta Německo získává kolem 4,5 miliardy eur.

• Po zpoplatnění dálnic i pro osobní vozy, které bylo uzákoněno letos v březnu a které by mělo začít fungovat v roce 2019, vzrostou výnosy o dalších půl miliardy eur.

• Zájemci o provozování nového mýtného systému se mohli přihlásit do konce července. Vítěz získá kontrakt na 12 let s možností prodloužení o tři roky. Rozhodnout má ze 70 procent nabídnutá cena a z 30 procent kvalita řešení.

• Poplatek se nevztahuje na elektromobily, motorky, záchranky a auta osob se zdravotním postižením.

• Zahraniční řidiči budou platit mýto na benzinkách nebo elektronicky přes internet, či dokonce i mobil. Uvedou poznávací značku vozu a jeho detailní technické parametry, podle nichž se poté stanoví sazba.

• Nejdražší mýtné bude 130 eur za rok, které zaplatí například majitelé aut – veteránů.

• Řidiči nebudou muset na auto lepit žádné viněty: Dálniční známka totiž bude mít jen elektronickou podobu, poznávací značka vozu bude v systému elektronicky spojena se samotnou platbou.

• Kontrolovat platbu mýtného budou snímače umístěné u silnice nebo na kontrolních vozech.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!