Němci začali s úsekovým měřením rychlosti. Rakousko zdražilo známky

aktualizováno Německá policie začíná v letošním roce poprvé využívat úsekové měření rychlosti na silnicích. Pilotní projekt se spouští v Dolním Sasku a pokud pomůže ke snížení počtu dopravních nehod na sledované silnici, měla by se tato technika rozšířit v celém Německu. Kritici opatření však varují, že úsekové měření může narušit ochranu osobních údajů, což je v zemi citlivé téma. Češi vyjíždějící do zahraničí se také musí připravit na vyšší cenu dálničních známek v Rakousku.

ilustrační foto
4.1.2016 11:12   |  

Zatímco v Česku užívá policie úsekové měření rychlosti už řadu let, v Německu dosud policisté měřili pouze okamžitou rychlost vozidel projíždějících konkrétním místem. Průměrnou rychlost na stanoveném úseku silnice začínají kontrolovat až nyní, první sledovanou trasou se staly tři kilometry silnice první třídy B6 mezi obcemi Gleidingen a Laatzen nedaleko Hannoveru.

„Od roku 2011 se na tomto krátkém úseku stalo 28 dopravních nehod, při nichž bylo celkem deset osob lehce zraněno, tři těžce a dvě osoby dokonce přišly o život,“ uvedlo dolnosaské ministerstvo vnitra.

Nedodržení rychlosti

Podle policie většinu nehod zavinilo nedodržení povolené rychlosti, proto nyní spolková země investovala 200 tisíc eur (5,4 milionu korun) do zavedení automatického systému úsekového měření rychlosti.

Pokud pilotní projekt úsekového měření rychlosti přispěje ke snížení počtu dopravních nehod, chce ho německá policie rozšířit i na další silnice. V první řadě by to měly být tunely, kde je pro policisty obtížné měřit okamžitou rychlost, následovat by měly úseky dálnic se sníženou povolenou rychlostí.

Obavy z Velkého bratra

Systém funguje obdobně jako v Česku. Kamery na začátku a na konci úseku vyfotí auto s poznávací značkou a podle doby, jak dlouho trvalo řidiči měřený úsek projet, vypočítají rychlost vozu. Data o autech, která povolenou rychlost dodrží, se ihned vymažou, majitelům vozidel porušujících dopravní předpisy přijde automaticky pokuta.

Právě automatický charakter úsekového měření vyvolává v Německu kritiku. „Kdyby skutečně šlo o dopravní bezpečnost, nebylo by mnohem jednodušší odstranit nebezpečná místa na silnicích? Podle mě tady nejde tolik o bezpečnost, jako spíš o zavedení tohoto hlídacího monstra na německé silnice,“ uvedl dopravní expert týdeníku Focus Michael Haberland, který o systému mluví jako o „Velkém bratrovi“.

Kriticky se k systému staví i největší německý autoklub ADAC, podle něhož není k zavádění úsekového měření rychlosti v Německu důvod a policie může kontrolovat dodržování povolené rychlosti i jiným způsobem.

Za neetické považuje autoklub skutečnost, že jsou fotografováni i řidiči, kteří jezdí podle předpisů. „A kromě toho zůstává zásadní problém, že disciplína řidičů po projetí sledovaného úseku znovu klesne na běžnou úroveň,“ varuje ADAC.

Rakousko zdražilo dálniční známky i zvýšilo pokuty
V Rakousku podražila roční dálniční známka pro osobní vozidla o 1,3 eur na 85,7 eur, cena dvouměsíční se zvýšila o 40 centů na 25,7 eur a desetidenní o deset centů na 8,8 eur. Rakouská policie bude více trestat řidiče za svou neukázněnost. Například za telefonování za volantem řidič zaplatí 50 eur, za nedání znamení o změně směru jízdy hrozí až 2180 eur. Ta samá pokuta hrozí za ohrožení chodce na přechodu nebo mimo obec.

Na Slovensku se otevřely nové úseky na dálnicích D1 a R2, ale zároveň se zvýšily pokuty. Nejvíc se zvedly sankce za rychlou jízdu nebo jízdu pod vlivem alkoholu v krvi nebo drog. Tam je sazba okolo 1000 eur a hrozí i vězení a odebrání řidičského oprávnění.

Francie se rozhodla bojovat proti starým dieselovým autům zvýšením spotřební daně u nafty. Cena se tak v průměru zvýší o čtyři koruny na litr. Zároveň zavedla povinnost vozit v povinné výbavě motocyklu reflexní vestu a trojúhelník. V jednosměrných ulicích, kde je rychlost snížena na 30 km/h, budou nově moci cyklisté jezdit obousměrně.

Německo zvažuje snížení rychlosti na dvou vybraných úsecích dálnic v Bádensku-Württenbersku (A81: Bad Duerrheim - Hegau a A96: Aitrach - Wangen) z doporučených 130 km/h na 120 km/h. Důvodem snížení je bezpečnost v dopravě, snížení hluku a emisí. Rakousko pak chce na okresních silnicích omezit maximální rychlost ze 100km/h na 80 km/h. Švýcarsko naopak uvažuje o zvýšení minimálního rychlostního limitu na dálnicích se třemi jízdními pruhy z 80 na 100 km/h.

Stockholm letos zvýší poplatek za vjezd do centra o deset procent a rozšiřuje se zákaz vjezdu nákladních vozidel s emisní normou Euro 2 do emisních zón ve Vídni a části Dolního Rakouska. Belgie od dubna zavádí mýtné pro vozidla nad 3,5 tuny ve všech ve Vlámsku, Valonsku a Bruselu.

Od nového roku se opět zavádí turistická daň na Baleárských ostrovech Mallorca, Ibiza, Menorca a Formentea. Daň se má pohybovat mezi 25 centy až dvěma eury za noc.

Čtěte také:

Na dálnici v Německu maximálně už jen 120 km/h, požadují Zelení

Schváleno: na německých dálnicích budou řidiči platit mýtné

Autor: čtk, vag

Komentáře

Čtěte také

WhatsApp chce zabít SMS, umožní firmám posílat zprávy přímo uživatelům

WhatsApp chce zabít SMS, umožní firmám posílat zprávy přímo uživatelům

Když v roce 2014 Facebook za 22 miliard dolarů pohltil 50členný startup WhatsApp, byl to velký krok – aplikace už v té době byla celosvětově oblíbená a používalo jí přes půl… více

Mobilní web