Nová lokomotiva Škoda 109E má brzy získat mezinárodní homologaci

Nová lokomotiva ŠKODA 109E, určená pro České dráhy (ČD), by měla získat homologace podle mezinárodních norem TSI na přelomu letošního a příštího roku. Dráhy tvrdí, že Škodovka dodávky 20 strojů zpozdila. Výrobce naopak argumentuje, že to bylo způsobeno zásadní změnou norem v pokročilé fázi vývoje. Spor tak skončí u arbitráže, která ho ale dořeší nejdříve v příštím roce. Řekl to generální ředitel plzeňské Škody Transportation Josef Bernard.

Škoda 109E
1.11.2012 18:47   |  

„ČD se domnívají, že nás to nezdrželo vůbec nebo méně, než uvádíme. Bude jednání před arbitráží, termín zatím není dán. Očekávám, že arbitráž potrvá několik měsíců, jde totiž o komplikovaný spor,“ řekl. ČD mají objednáno 20 strojů za 2,6 miliardy korun. „Povolení do provozu mají všechny lokomotivy. Čtrnáct jich je ve zkušebním provozu s cestujícími a šest používáme na zkoušky,“ uvedla mluvčí Škody Lubomíra Černá.

Podle Bernarda je o koupi lokomotiv zájem a vidí jako velmi nadějné, že by s nimi Škodovka mohla proniknout i na západoevropské trhy. „Intenzivně komunikujeme s DB Schenker, který vybírá dodavatele jednosystémových cargo lokomotiv zejména pro operování na polském trhu,“ uvedl.

První dva stroje už koupily slovenské dráhy. Letos v říjnu získaly od slovenského ministerstva dopravy rozhodnutí o schválení typu drážního vozidla, které už je zapsáno v Evropském registru vozidel. První pasažéři by se podle vyjádření výrobce mohli svézt ve vlacích tažených touto lokomotivou už letos v listopadu.


Čtěte také:

Škodovácká lokomotiva získala homologaci na Slovensku

Lokomotivy Škoda bude řešit arbitráž


Vývoj stroje, který je ve schvalovacím procesu podle nejnovějších evropských předpisů TSI, trval 3,5 roku. Třísystémová lokomotiva, jejíž maximální rychlost je 200 km/hod, je určena pro provoz na tratích v ČR, Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku. Umožňuje plynule přejíždět území s rozdílnými napájecími systémy, a to se stejnosměrným napětím 3 kV nebo střídavým napětím 25 kV/50 Hz a 15 kV/16,7 Hz, která používají v Německu a Rakousku. Životnost vozidla je 40 let, průměrné stáří elektrických lokomotiv pohybujících se v Česku je 30 až 40 let.

Autor: čtk

Komentáře

Čtěte také

Čeští advokáti pomohli koupit výrobce kávovarů za 28 miliard korun

Čeští advokáti pomohli koupit výrobce kávovarů za 28 miliard korun

Pražský tým advokátní kanceláře Schoenherr v čele s Vladimírem Čížkem se podílel na právě uzavřené obří transakci v oblasti výroby kuchyňských zařízení. Francouzský výrobce… více

Komerční prezentace
Mobilní web