Nové odbory na železnici podporují konkurenci

Železnice získala po několika letech novou odborovou centrálu. Po neshodách s vedením hlavního Odborového sdružení železničářů (OSŽ) ji založili výpravčí ve Správě železniční dopravní cesty. Aliance drážního provozu (ADP) se stala devátou odborovou organizací ve správě železnic. Už nyní je ale jasné, že se od ostatních bude v lecčems lišit. Dá se třeba čekat tvrdší kolektivní vyjednávání zejména o mzdy výpravčích.

ilustrační foto
17.4.2013 6:44   |  

„Zaměstnanci řízení provozu, kteří vykonávají vysoce odpovědnou práci, žádali větší obhajobu svých práv u zaměstnavatele,“ sdělil deníku E15 předseda ADP a výpravčí z pražského Radotína Jan Zazvonil. Podle něho se pohled vyjednávačů z řad dlouholetých funkcionářů OSŽ zásadně liší od názorů lidí z provozu. Propastnější rozdíl mezi ADP a ostatními odbory je ovšem v názorech na konkurenci na kolejích. ADP liberalizaci zřejmě jako první železniční odborová centrála bez výhrad podporuje. Větší podpora liberalizace železničního dopravního trhu je podle ní logickým cílem. Názor OSŽ je přesně opačný.

Podle ADP je zájmem provozních zaměstnanců, především výpravčích, maximální využití kolejí. Platí totiž jednoduchá rovnice, čím více dopravců a vlaků, tím vyšší příjmy do kasy správy železnic. Předsedu OSŽ Jaroslava Pejšu odpadlíci rozladili. „Je to smutný příběh. Připadá mi to tak, že vždy když někdo nedostane funkci, tak si založí vlastní odbory,“ řekl Pejša. Dodal, že základním popudem byla zřejmě nespokojenost s odměňováním výpravčích. Zazvonil býval tajemníkem podnikového výboru OSŽ ve správě železnic. Stále živá je i vzpomínka na známého odborového bosse Jaromíra Duška. Ten si po „odejití“ z OSŽ v roce 2007 založil vlastní Svaz odborářů služeb a dopravy a několikrát blokoval platnost kolektivní smlouvy u ČD.

Takovou možnost má u SŽDC i nová aliance. Kolektivní smlouva na železnici totiž platí pouze tehdy, když jsou pod ní podepsány všechny organizace. ADP zatím získala 200 členů, SŽDC má přes 17 tisíc zaměstnanců. Pro případ stávky jsou ale nejvlivnější právě výpravčí.


Čtěte také:

ávrat k železnici: lepší služby stojí za největším růstem přepravy za 18 let

Z Prahy do Brna za 150 Kč. Dráhy nabízejí alternativu za rozkopanou

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Zátěžové testy bank: u dna skončily UniCredit, Société Générale i Erste

Zátěžové testy bank: u dna skončily UniCredit, Société Générale i Erste

Většina evropských bank by obstála i za velmi hluboké recese, některé ale i tak budou muset posílit kapitál. Ukázaly to výsledky zátěžových testů, které zveřejnil Evropský… více

Mobilní web