O prodeji českých nádraží rozhodne Brusel

Horký brambor v podobě miliardových přesunů drážního majetku se čeští politici rozhodli přehodit do Bruselu. Evropská komise má posoudit, zda prodej nádraží Českých drah státní Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) nebude nedovolená veřejná podpora. Nevynucená bruselská odbočka může celý plán zpozdit, na druhé straně případné unijní posvěcení vyrazí klacek z rukou kritikům obří transakce.

V rámci stavby koridoru se dočkají obnovy i nástupiště na Nádraží Holešovice
3.4.2014 6:43   |  

Konzultace s Bruselem prosazuje ministr dopravy Antonín Prachař. „Proto také oslovil obě organizace, aby vypracovaly podrobné informace o uvažovaném převodu,“ uvedl mluvčí MD Martin Novák. Jedna z obav tkví například v tom, že SŽDC zaplatí za majetek více, než kolik by dal jiný zájemce na trhu. Háček znamená i skutečnost, že dráhy dostaly v roce 2002 nádraží a pozemky zdarma.

Prvotní konzultace zřejmě přerostou v takzvanou notifikaci, což je proces, který se může protáhnout na dlouhé měsíce. „Předpokládáme, že k prodeji by mohlo reálně dojít na přelomu roku nebo příští rok. Na získání vyjádření z Bruselu je tak ještě prostor,“ řekl mluvčí ČD Radek Joklík.

To je zásadní posun, předchozí generální ředitel drah Dalibor Zelený věřil, že k převodu postačí souhlas vlády a dojde k němu k letošnímu 1. červenci. Zelený přitom hovořil o částce 6,5 až sedm miliard korun. Ty by dráhy mohly využít při splácení dvou miliard za nové vlaky Railjet. Jenže to se už nestihne, na Railjety si dráhy musejí půjčit, teprve úvěry zřejmě umoří z peněz za nádraží.

Současný šéf drah Daniel Kurucz je opatrnější a trvá na tom, že žádná suma nebyla stanovena. ČD ale na mimořádnou injekci spoléhají. Pokud by ji nedostaly, zřejmě by jim spadl rating, což by zvedlo náklady na cizí zdroje. Ostatně právě včera agentura Moody’s umístila ratingy ČD do režimu přehodnocení.

Zadluženost drah přesahuje třicet miliard korun. „Znamenalo by to, že zastavíme všechny investice do dalšího rozvoje na pět a více let,“ varoval Kurucz.


Čtěte také:

Moody's zvažuje zhoršení ratingu Českých drah, upozorňuje na slabý provozní výkon

RegioJet nabízí, že nahradí České dráhy a nebude chtít dotace

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Do Česka zamíří benzin E10. Starším vozům může poškodit motor

Do Česka zamíří benzin E10. Starším vozům může poškodit motor

Na českých čerpacích stanicích se namísto Naturalu 95 začne prodávat benzin E10. Vyžádá si to evropská legislativa. Zvýšením podílu biosložky z původních maximálně pěti procent na… více

Mobilní web