Železnice z Plzně do Domažlic projde téměř desetimiliardovou modernizací | E15.cz

O půl hodinu rychleji. Železnice z Plzně na Mnichov projde miliardovou modernizací

18. dubna 2017 • 17:00

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zahájila projektovou přípravu modernizace železnice Plzeň - Domažlice, která zrychlí a rozšíří vlakové spojení z Prahy do Mnichova. 

Elektrifikovaná trať za 9,5 miliardy korun má posílit konkurenceschopnost železnice, na její stavbu naléhají nákladní dopravci, řekl Pavel Paidar z investorské SŽDC. Hotovo má být v roce 2025. Doba jízdy z Plzně do Domažlic se zkrátí o třetinu na 35 minut.

Stavba rozdělená na čtyři etapy už je schválená ministerstvem dopravy. "Musíme co nejdříve dokončit záměry projektu, aby mohla centrální komise schválit náklady a mohlo se pokračovat výkupy pozemků, které začnou příští rok, a dalším," uvedl Paidar. Dokončení je plánováno na rok 2025, ale je otázkou, jak dlouho bude trvat proces posuzování vlivu stavby na životní prostředí, výkupy a další řízení.

Začala projektová příprava tří ze čtyř staveb. Poslední stavba mezi Domažlicemi ke státní hranici se bude ještě koordinovat s německou stranou. První stavbou je nová dvaadvacetikilometrová trať mezi Novou Hospodou, tedy okrajem Plzně, a Stodem, která má stát 2,9 miliardy korun a bude pro nákladní a rychlíkové vlaky.

RegioJet kupuje lokomotivy od Bombardieru

Mezi Novou Hospodou a Stodem povede ještě modernizovaná železnice v současné stopě přes Vejprnice, Nýřany a Chotěšov, po níž budou jezdit regionální soupravy. Mohla by začít fungovat nejdříve v roce 2020. Obě tratě se sejdou u Chotěšova a do Stoda už povedou současně. Těleso spodní stavby bude připraveno jako dvojkolejné, ale zatím tam postaví jenom jednu kolej.

Projektová příprava úseku Stod - Domažlice, který bude nejdražší a vyjde včetně přestavby stanice Domažlice na téměř 4,5 miliardy Kč, zatím nezačala. Čeká se do června, kdy bude mít SŽDC výsledky německo-české studie, kterou zadala bavorská strana na celou trať Praha - Mnichov.

Mapuje sice úpravy nutné na německém území, ale má dopad i na českou stranu. Podílí se na ní také česká projektová, konzultační a inženýrská společnost SUDOP. Studie určí, které úseky budou mít dvě koleje.

Železnice pro dopravce zlevní, rozdíl doplatí stát

Trať je zatím jednokolejná až do Domažlic, ale SŽDC chce mít dostatečnou kapacitu pro budoucnost. Ministerstvo dopravy počítá s tím, že od příštího roku pojede vlak do Mnichova každou druhou hodinu; nyní jezdí dvakrát denně.

"Dále je velký tlak nákladních dopravců, Metransu a dalších, na novou elektrifikovanou trať. Chtějí, aby byla co nejvíce kapacitní," uvedl.

U všech tří staveb jsou zadány záměry projektu a dokumentace pro územní rozhodnutí a dokumentace EIA. Hlavní práce na projektech budou letos, o územní rozhodnutí požádá SŽDC příští rok. Projektová příprava se hradí z nového operačního programu CEF.

1080p 720p 480p 360p 240p
Brusná souprava v akci

Autor: ČTK
 

Hlavní zprávy

>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!