O trať Ostrava - Olomouc mají zájem jen Jančura a Arriva | E15.cz

O trať Ostrava - Olomouc mají zájem jen Jančura a Arriva

O trať Ostrava - Olomouc mají zájem jen Jančura a Arriva
RegioJet
• 
ZDROJ: RegioJet

ČTK

Nabídku na provozování železničního spojení mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov podali dva dopravci. Jde o společnosti Student Agency a Arriva, jejichž zástupci podání nabídky do tendru potvrdili. Nízký zájem o zakázku ministerstvo překvapil, úřad původně počítal s účastí pěti až šesti uchazečů.

„V nabídce máme několik variant, jak dopravu na soutěžené trati zajistit,“ řekl ředitel železniční dopravy v české Arrivě Jaroslav Richter. Celkem prý jde o tři varianty počítající s využitím nových nebo nově rekonstruovaných vlaků. Na rozhodnutí, kterou variantu dopravce zvolí v závislosti na kapacitě trati a dalších potřebách, je podle Richtera zatím ještě několik měsíců čas.

Konkrétnější k nabídce nebyl ani majitel druhého zájemce - společnosti Student Agency Radim Jančura. Uvedl jen, že společnost počítá s nasazením nových vozidel. I tak prý bude nabídka Student Agency pro ministerstvo dopravy výhodnější než zachování současného stavu. Společnost prý v nabídce požaduje mnohem nižší dotace ze ztráty z provozu, než kolik si nyní účtují České dráhy, dodal.

Přestože ministerstvo dopravy očekávalo vyšší počet uchazečů, alespoň dvě podané nabídky pro něj znamenají, že může ve výběrovém řízení dále pokračovat. Kdyby se totiž do tendru přihlásil pouze jeden uchazeč, musel by podle zákona o veřejných zakázkách úřad soutěž zrušit. Řízení by ale přesto mohl ještě zrušit úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), připomněl Novák. Ten se nyní zabývá podnětem Českých drah, které se obávají možného narušení síťového uspořádání české železnice, které je pro cestující výhodné. ÚOHS také vydal předběžné opatření, které ministerstvu zakazuje s vítězem tendru uzavřít dohodu do vyřešení stížnosti.

Právě toto předběžné opatření bylo pro řadu dopravců důvodem, proč do soutěže nevstoupit. Jiní naopak kritizovali údajně přemrštěné požadavky, které má ministerstvo dopravy na vozidla, se kterými by měl nový dopravce na trati jezdit. Ta by měla být alespoň částečně bezbariérová, vybavená zásuvkami v první i ve druhé třídě a měla by být klimatizovaná. „Smlouva s novým dopravcem bude uzavřena na 15 let. Není možné na tak dlouhou dobu na této trati zakonzervovat současný stav,“ vysvětlil požadavky úřadu Novák. Vozidla na této trati tak musí odpovídat standardům cestování i v závěru tohoto období.

Nový dopravce vzešlý z výběrového řízení by podle představ ministerstva měl začít s provozem na trati na konci roku 2014. Původně zájem o provozování linky oznámily například České dráhy, které se ale nakonec do tendru nepřihlásily, protože do současnosti nedokázaly vysoutěžit požadovaná vozidla. Nabídku proti původním plánům nepodaly dále například společnosti Veolia transport, Leo Express nebo nizozemská společnost Abellio vlastněná Nizozemskými dráhami (Nederlandse Spoorwegen).

Student Agency existuje od roku 1993. Zaměřuje se zejména na provozování dálkové autobusové a železniční dopravy, prodej zájezdů prostřednictvím cestovní agentury Dovolená.cz a prodej leteckých dokladů a zprostředkování studijních a au pair pobytů v zahraničí. Česká pobočka britské společnosti Arriva v Česku působí od roku 2006. Provozuje zhruba 250 autobusů prostřednictvím společností Transcentrum Bus, Osnado nebo Bosak Bus.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!