Obliba železnice roste k rekordům, autobusy ztrácejí | E15.cz

Obliba železnice roste k rekordům, autobusy ztrácejí

Jan Šindelář

Osobní železniční doprava zažívá v tuzemsku posledních sedm let nebývalý růst. Potvrdil to i loňský rok, kdy se počet cestujících přiblížil 180 milionům. To je meziročně o 1,5 procenta více. 

„Lidé chtějí stále méně ztrácet čas řízením automobilu a čekat v kolonách, proto mění své cestovní návyky a preferují pohodlnou a bezpečnou jízdu vlakem, kde mohou čas během cesty využít k práci, zábavě nebo odpočinku,“ uvedl dopravní odborník a prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka. K zásadním faktorům podle něj patří zkracování dojezdových časů, zahušťování jízdního řádu i lepšící se kvalita vozového parku a služeb díky konkurenci.

PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony

Rostoucí popularita železnice ještě lépe vynikne při porovnání výkonů v takzvaných osobokilometrech, tedy součinu počtu pasažérů a ujeté vzdálenosti. Číslo loni vzrostlo o 6,4 procenta na 8,8 miliardy, což je nejvíce od poloviny devadesátých let. Z těchto údajů ministerstva dopravy vyplývá, že lidé jezdí na stále větší vzdálenost. Zatímco v roce 2010 byla průměrná přepravní vzdálenost 40 kilometrů, loni téměř 50 kilometrů.

Růst hlásí všichni dopravci, dominantní ovšem zůstávají České dráhy. Ty za loňský rok vykázaly růst počtu cestujících o procento na 171,5 milionu. Dráhy si pochvalují růst především v příměstské a dálkové dopravě. Železnice si ovšem vybírá i svou daň. Jen na dotacích za objednané vlaky u Českých drah zaplatily stát a kraje kolem 13 miliard korun.

Dotace na studentské jízdné rostou, nejvíce jich míří ke Student Agency

Naopak autobusová doprava zažívá v posledních letech setrvalý sestupný trend. Zatímco předloni přepravily linkové autobusy 309 milionů lidí, loni to bylo o šest milionů méně. „Autobus nenabízí oproti autu zásadní přidanou hodnotu, jede po stejné silnici, není moc pohodlný a nedá se v něm dost dobře pracovat,“ hledá důvody Vyka. Trend spojuje i se stárnutím obyvatelstva a vylidňováním venkova.

Šumavský expres

České dráhy dnes představily několik změn v jízdním řádu. K nejzajímavějším patří zavedení přímého spoje z Prahy přes Český Krumlov až do šumavského Nového Údolí. Jde o prodloužení trasy současného krumlovského expresu. Vlak do turisticky atraktivní části Šumavy začne jezdit 5. května. Od 13. dubna začne jezdit denní expres z Prahy do Krakova přes Bohumín. Spoj bude v provozu do 30. září. Po krátké přestávce bude od 1. dubna obnovený provoz přímého vozu k sezení v relaci Praha – Curych a zpět, bude tak alternativou cestování v lůžkovém vozu. Vůz k sezení bude v provozu do konce října.

 

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!