Obr z druhé ruky. Airbus A380 vstupuje na trh použitých letadel

Obr z druhé ruky. Airbus A380 vstupuje na trh použitých letadel
17. května 2016 • 14:28
Na trh příští rok zamíří první použité Airbusy A380. O zájemce není už s předstihem nouze a někteří z nich dávají najevo, že obří letouny z druhé ruky jsou výhodné nejen svou nižší kupní cenou.

Leasingová poučnosti Doric se připravuje na zpětné převzetí pětice A380 od Singapore Airlines. Dosud sice Doric uváděl, že dopravce smlouvu pravděpodobně prodlouží o dva roky, nyní se ale začal připravovat na renovaci letadel, rezervuje si místa v lakovnách a zjišťuje dostupnost stovek nových sedadel. „Vypadá to, že Singapore nevyužijí prodloužení leasingu,“ řekl agentuře Bloomberg výkonný ředitel Doric Bernd Reber.

Singapore Airlines byly prvním odběratelem Airbusu A380, nejstarší kus v jejich flotile létá od roku 2007. Desetiletý pronájem pěti z celkových 19 letadel vyprší příští rok, ve flotile Singapore Airlines by je měla nahradit nová letadla stejného typu.

Britové pobízejí prodejce

O první „olétané“ A380 dlouhodobě projevuje zájem International Airlines Group (IAG). Mateřská společnost British Airways uvažuje o tom, že ke 12 novým letounům objednaným pro BA by přidala další použité, které by mohly skončit i ve flotilách dalších dceřiných společností Aer Lingus a Iberia

„A380 z druhé ruky je pro nás atraktivní,“ prohlásil již v lednu na konferenci Airline Economics 2016 šéf IAG Willie Walsh s tím, že dříve dohodnuté opce na nové letouny se ve srovnání s pronájmem starších stojů jeví jako nevýhodné. První vyrobené letouny přitom obecně mívají vyšší provozní náklady než pozdější produkce stejného typu. „Máme zájem, takže pokud máte k dispozici letadla, nebojte se nás oslovit. Již jsme zahájili rozhovory s potenciálními pronajímateli,“ dodal Walsh.

Vůbec první vyrobený Airbus určený zákazníkům převzaly Singapore AirlinesVůbec první vyrobený Airbus určený zákazníkům převzaly Singapore AirlinesAutor: wikimedia.org
Vůbec první vyrobený Airbus určený zákazníkům v barvách Singapore Airlines

IAG podle Walshe hledá letouny výhradně s motory Rolls Royce, aby odpovídaly zbytku flotily British Airways. To nahrává airbusům od Singapore Airlines a také Malaysian Airlines, které o prodeji části své flotily obřích letadel uvažují pod tlakem dluhů a slabých hospodářských výsledků.

O pronájem A380 od malajsijského národního dopravce v minulých měsících usilovaly i Turkish Airlines. K dohodě sice nedošlo, nyní se ale Turkish Airlines opět poohlížejí po možnostech pronájmu velkých letadel a jednají i s Malaysia Airlines. A to navzdory únorovému prohlášení ředitele Christopha Muellera, že Malaysia Airlines si své A380 ponechají nejméně do roku 2018.

V Asii a s více sedadly

Doric na prodeji prvních použitých A380 spolupracuje přímo s jejich výrobcem. Airbus se zároveň snaží povzbudit poptávku po nových letadlech, jejíž slábnutí může snížit i zájem o použité stroje.

Airbus předpokládá, že požité A380 od prémiových dopravců se ve svém „druhém životě“ mohou uplatnit mimo jiné u nízkonákladových asijských aerolinek. U nabízených letadel by to znamenalo přestavbu interiéru a instalaci mnohem většího počtu sedadel. A380 může přepravovat až 853 cestujících, většina dosud vyrobených letadel ale má jen zhruba okolo 500 sedaček.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!