Obrat Kiwi.com se blíží dvaceti miliardám, firma chce spojit letadla a vlaky | E15.cz

Obrat Kiwi.com se blíží dvaceti miliardám, firma chce spojit letadla a vlaky

Jan Šindelář

Prodejce letenek chce posilovat vlastní značku na úkor vyhledávačů.

Je to zatím pětiletá jízda vzhůru. Prodejce letenek Kiwi.com roste od svého založení a letos očekává podle prodejů v prvním čtvrtletí nárůst obratu na 700 milionů eur, necelých devatenáct miliard korun.

Loni firma prodala letenky za 330 milionů eur. Při oslavě pátých narozenin společnosti to uvedl šéf a zakladatel Oliver Dlouhý. Podle něj činí marže společnosti zhruba patnáct procent. „Je to stále velmi turbulentní, nestíháme nabírat lidi,“ řekl Dlouhý.

V Česku chybí zaměstnanci. Brněnský Kiwi.com proto otevře pobočky na Filipínách a v JAR

Prodejce s kořeny v Brně plánuje letos otevřít nové pobočky, například ve filipínské Manile nebo v jihoafrickém Durbanu. Budou zajišťovat zákaznický servis. V Barceloně zase hodlá rozvíjet své IT technologie. „Většina provozu se děje přes partnery, vlastní značka má ještě rezervy,“ doplnil Dlouhý.

Právě navázání spolupráce s letenkovými vyhledávači typu Skyscanner, Momondo či Kayak přitom v roce 2013 nastartovalo firmu k bouřlivému rozvoji. Dlouhý společnost založil v dubnu o rok dříve.

Raketový růst: brněnský prodejce letenek Kiwi.com utržil přes osm miliard

Zakladatelský příběh hovoří o tom, že se jako nemajetný student snažil pro sebe a přítelkyni (dnes manželku) sehnat levný let do Portugalska. Drahá přímá linka mu nevyhovovala, a tak složitě zkombinoval lety nízkonákladových aerolinií s přestupem v Miláně. Na základě této zkušenosti vznikl unikátní algoritmus pro kombinaci letů, ze kterého firma dodnes těží.


Dlouhý: Spojíme letadla a vlaky

Úspěšný zakladatel globálního letenkového prodejce Kiwi. com Oliver Dlouhý zaměřuje pozornost na pozemní dopravu.

Jak zpětně hodnotíte loňské přejmenování ze Skypicker na Kiwi.com?

Velmi pozitivně, měli jsme to udělat už dříve. Značka Skypicker se nám líbila a měli jsme k ní citový vztah, nebyla však globální. Lidé ji různě komolili a pletli si ji s našimi partnery či konkurenty.

A neplete se to nyní s řadou lokálních firem na Novém Zélandu?

Vůbec ne. My nejsme kiwi, nejsme žádné ovoce, žádný pták, žádný Novozélanďan. Jsme Kiwi.com. Je to jedno z několika mála slov, které se globálně vyslovuje stejně. Ještě třeba panda nebo siesta.

Jak se vyvíjejí letošní prodeje?

Zase jsme poměrně dost vyrostli, takže do příštího roku se minimálně zdvojnásobíme. Je to stále velmi turbulentní. Nestíháme růst, nestíháme nabírat lidi.

Které regiony vám dělají největší obrat?

Nejsilnější jsou USA, které tvoří asi 22 procent obratu. Potom je to Skandinávie a západní Evropa, následuje Asie a Austrálie s Novým Zélandem a pak Jižní Amerika.

Jdou nejvíce na odbyt letenky nízkonákladových aerolinií?

Lidé to tak nerozdělují. Je jim jedno, s kým letí, řeší jen dva parametry: cenu a dobu letu. Navíc rozdíly mezi klasickými aeroliniemi a low costy se stírají. My se prostě snažíme najít nejlevnější a nejrychlejší let.

Převažují letenky s přestupem, anebo přímé z bodu do bodu?

Globálně zhruba 66 procent lidí létá přímo a 34 procent s přestupem. U nás je to přesně naopak právě díky tomu, že umíme hledat nejlepší kombinace.

Kdy do systému zapojíte vlaky a autobusy?

Začínáme s vlaky, plánujeme to na třetí nebo čtvrtý kvartál. Už máme potřebná data a nyní si s nimi hrajeme. Začínáme s vlaky po Evropě a uvidíme, jak se to bude chovat.

Jak to bude vypadat v praxi?

Cílem je vnořit vlakové spoje do našich letových itinerářů. Takže třeba z Prahy do Berlína poletíte letadlem a zpátky pojedete vlakem, protože to bude levnější nebo časově výhodnější. Jiným příkladem může být přestup, kdy poletíte do Berlína a dál do Frankfurtu vás povezeme vlakem. To bude vše v jedné transakci.

Jste v médiích označován jako miliardář. Jste jím a cítíte se jím?

Já nevím, jak se cítí miliardář. Na účtu miliardu zdaleka nemám. Firma má hodnotu v řádu miliard a já v ní mám nezanedbatelný podíl, takže z tohoto pohledu by se dalo říci, že jsem miliardář, ale tak to nevnímám. Beru to tak, že je to můj job, který mě velmi baví. Já jsem plně zaměřený na rozvoj firmy.

 

 

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!