Otevření berlínského letiště se zpozdí téměř o rok | E15.cz

Otevření berlínského letiště se zpozdí téměř o rok

16. května 2012 • 21:34
Nové berlínské letiště zahájí provoz nejdříve na počátku příštího roku. Napsal to dnes deník Bild s odvoláním na vyjádření úřadu, který na stavbu obřího projektu za 2,5 miliardy eur (64 miliard korun) dohlíží. Agentura Reuters s odvoláním na vládní zdroj uvedla, že to pravděpodobně bude v březnu 2013. Původně se mělo letiště otevřít letos 3. června.

Oficiálním důvodem posunutí termínu byly problémy s protipožárním zabezpečením. Německá média však upozornila na to, že testy odhalily nefunkčnosti při odbavování zavazadel, při bezpečnostních kontrolách i na dalších místech. Nové datum zprovoznění stále nebylo zveřejněno, i když provozovatel letiště tak slíbil učinit na počátku tohoto týdne. Jako o možných variantách se zatím hovořilo o počátku srpna nebo o podzimu.

„Otevření v roce 2012 je vyloučené,“ sdělil však Bildu stavební úřad v Königs Wusterhausenu. Na něj se obrátila letištní společnost se žádostí o povolení výjimek, aby některé automatické provozy mohli dočasně zastávat lidé. Úřad to však zamítl a nařídil, aby letiště bylo v době otevření zcela dokončené.

„Plně automatického provozu nebude možné tak rychle dosáhnout,“ dodal úřad. Za smysluplný by pokládal start ke konci března 2013 se zahájením letního letového plánu. „Vypadá to na březen 2013,“ potvrdil Reuters nejmenovaný zdroj z německé vlády. Stejný termín zmiňuje i server deníku Financial Times Deutschland.

Nová mezinárodní letecká křižovatka na jižním okraji Berlína, která ponese jméno bývalého západoněmeckého kancléře a primátora města Willyho Brandta, nahradí obě současná metropolitní letiště Tegel a Schönefeld. Posunutí termínu otevření, oznámené necelý měsíc před chystaným spuštěním provozu, způsobilo značné problémy zejména oběma hlavním německým leteckým společnostem Lufthansa a Air Berlin, které na letní sezonu plánovaly z nového letiště navýšit počet svých spojů.

Ty musí nyní přesunout na zcela vytížený Tegel. Musí tam přestěhovat i zásoby paliva a náhradní díly, které už začaly skladovat v nových prostorách. To si vyžádá další náklady, kterých především ztrátový Air Berlin nemá nazbyt.

„Předpokládáme, že letiště finanční škody způsobené touto chybou převezme. My tyto náklady neponeseme,“ řekl šéf dvojky na německém leteckém trhu Hartmut Mehdorn. Kolik bude Air Berlin po letišti požadovat, sdělit nechtěl. „Úplně levné to ale nebude,“ dodal.

Přidal se tak k Lufthanse, která finančními požadavky pohrozila už minulý týden. „Na konci pošleme berlínskému letišti velký účet,“ řekl šéf Lufthansy pro osobní dopravu Carsten Spohr. Ani on sumu neupřesnil.

Projekt nového letiště provázejí problémy dlouhodobě a termín otevření se posunul již několikrát. Budoucí třetí největší letiště v Německu plánuje ročně odbavit nejméně 27 milionů pasažérů. Jeho kapacita má ale postupně narůst až na 45 milionů cestujících za rok. Údajně nejmodernější vzdušný přístav v Evropě se má rovněž stát největším zaměstnavatelem v regionu. Přímo dá práci asi 20 tisícům lidí, dalších 40 tisíc míst na něj bude navázáno nepřímo.

Autor: ČTK
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!