Piloti ČSA rezignovali, navíc obětovali Gaspara

Piloti ČSA rezignovali, navíc obětovali Gaspara
14. prosince 2011 • 16:00
Sdružení pilotů CZALPA dnes uzavřelo s vedením Českých aerolinií dohodu, která ukončuje čtrnáctidenní konflikt obou stran. „Můžeme s potěšením oznámit, že jsme dospěli k dohodě s CZALPA, je to pozitivní zpráva především pro cestující, ale i dobrá zpráva pro společnost, protože se můžeme věnovat naší každodenní práci,“ řekl prezident ČSA Philippe Moreels. Končí i stávková pohotovost letců, kteří protestovali proti přesunu 11 letadel do dceřiné firmy Holidays Czech Airlines a dalšímu propouštění.

Ještě minulý týden piloti tyto kroky vedení označovali za tunelování a faktickou likvidaci ČSA, dnes ale otočili a působili jako krotcí beránci. „Výkonná rada CZALPA neměla nikdy v úmyslu spojovat současné vedení Českých aerolinií a Českého aeroholdingu s korupčními praktikami, které byly později v médiích označovány jako tunelování společnosti,“ píše se ve společném prohlášení ČSA a pilotů.

Spor tak končí faktickým vítězstvím managementu, který od svých záměrů neustoupil ani o píď. Letadla se převedou a sto pilotů mateřské firmy dostane výpověď. Propuštěné sice bez větších zádrhelů naberou Holidays Czech Airlines, kde jsou ale piloti o poznání hůře placeni. Pokud pilot bude v Holidays výrazně častěji ve vzduchu než v ČSA, může počítat podle informací serveru E15.cz zhruba s desetinovou redukcí mzdy. Jinak ale může přijít až o čtvrtinu platu, neboť v Holidays se počítá odměna podle počtu odlétaných hodin.

Problémem ČSA už nejsou náklady, ale výnosy

Piloti navíc obětovali svou nejvýraznější tvář, donedávna prezidenta CZALPA a nyní sekretáře a mluvčího sdružení Filipa Gaspara. Ten má od konce července zákaz létání. Aby mu nepropadla licence, bude nyní dva měsíce létat v Holidays Czech Airlines, pak ale ze skupiny zcela odejde. Tento postup je součástí dohod. Jeho kroky zřejmě povedou do zahraničí.

ČSA již několik let balancují na hraně přežití. Jen v říjnu firma přišla o 14 procent cestujících, což ji řadí mezi tři nejhorší evropské letecké společnosti. Letošní ztráta se očekává až ve výši 300 milionů korun. Pomoci má strategický partner, šance na jeho nalezení příští rok jsou ale podle vedení firmy zhruba padesátiprocentní. Bez státní pomoci by aerolinie nepřežily.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!