Podnikání na vodě se daří. Po Vltavě v Praze tečou stovky milionů | E15.cz

Podnikání na vodě se daří. Po Vltavě v Praze tečou stovky milionů

720p360p
25. července 2017 • 10:00

Pražský úsek Vltavy je nejfrekventovanější plavební cestou Česka. Poslední sezony jsou pro provozovatele lodí nadmíru úspěšné. Zájem o jejich služby roste nejen ze strany cizinců. Peníze nesou i půjčovny šlapadel a desítky lodí ukotvených při nábřeží, které slouží jako plovoucí bary nebo galerie.

Desítky osobních lodí a zástupy turistů na jejich palubách. Tak se dá v sezoně stručně charakterizovat hladina pražské Vltavy. Byznys vyhlídkových plaveb přitom v posledních letech nebývale vzkvétá. „Vltava je z hlediska cestovního ruchu pro Prahu velmi důležitá, na okružní plavby vyrazí denně tisíce zahraničních turistů,“ říká mluvčí Prague City Tourism Barbora Hrubá.

Při cenách, které vesměs začínají na třech stovkách za hodinovou plavbu, tak lze usuzovat, že rekreační dopravci vyloví z řeky na tržbách stovky milionů za letní sezonu, řada z nich přitom funguje celoročně. „Zájem o naše služby stabilně každoročně mírně stoupá, proti loňsku je to v řádu procent,“ uvedl šéf Pražské paroplavební společnosti Jan Hamza, který zároveň vede sesterskou společnost Prague Boats.

Skupina podnikatele Richarda Vojty využívá dohromady sedmnáct velkých lodí, což z ní činí lídra pražské Vltavy.Právě na tržbách Prague Boats lze nejlépe ilustrovat růst říčního byznysu. V roce 2015 činily téměř 180 milionů, když pět let předtím byly poloviční.

Praze mají odlehčit nákladní lodě, vzorem má být Paříž

Nejvíce podle Hamzy přibývá turistů z Asie a domácích klientů. Ti tradičně využívají například linku do zoo. Paroplavba ovšem nežije jen z aktuálního přílivu turistů, ještě rychleji podle Hamzy roste zájem o firemní akce na vodě a o dražší služby. I proto společnost v roce 2015 představila dvě zcela nové lodě, což se na pražské Vltavě stalo poprvé po třiceti letech. Jde o velké vodní kabriolety s dlouhou palubou.

„Snažíme se přiblížit prostředí vltavského údolí v centru Prahy i našincům, kteří jej stále vnímají jako nedosažitelný prostor, který je přístupný jen zahraničním turistům,“ doplnila obchodní manažerka společnosti Pražské Benátky Lucie Turnerová. I proto firma, jejíž doménou je okolí Karlova mostu, zaznamenala nárůst návštěvnosti u české klientely. Podílí se na organizaci akcí, jako je Den Vltavy nebo Svatojánské slavnosti.

V plavebním rejstříku České republiky je 101 lodí pro hromadnou přepravu osob, z toho 66 je evidováno u pobočky Praha. Kolik jich ale pluje přímo v Praze, se těžko odhaduje. „Nicméně z těchto 66 lodí to bude určitě většina,“ uvedla ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová.

Vltavská vodní cesta stála miliardy, nyní je ale zavřená

Pražský úsek Vltavy je nejfrekventovanější vodní cestou v tuzemsku. K vydělávání peněz ale není třeba hned parník. Podle přehledu deníku Blesk funguje kolem Vltavy a na pražských ostrovech šest půjčoven šlapadel a pramic.

„Když je o víkendech krásně, tak se tvoří dlouhé fronty od otevření až po zavírací hodinu,“ říká provozovatelka půjčovny S.P.L.A.V. na Žofíně Simona Kredbová. Pochvaluje si především poslední dvě sezony. „Už loni to bylo velmi povedené, tak snad to ještě vydrží,“ doplnila. Půjčení šlapadla vyjde na dvě stovky.

Ani půjčovna není jen pro cizince, řada domorodců se sem vrací jako stálí klienti. Jen na Žofíně jsou takové půjčovny tři. Podle Kredbové by jich řeka v Praze více neuživila. Ředitelství vodních cest zároveň pracuje na tom, aby se Praha stala cílem i individuálních plavců a jejich malých motorových plavidel.

Těch je v rejstříku už přes 16 tisíc. Majitelé přitom zatím nemají příliš možností, kde v centru přistát. I proto se minulý týden otevřelo půlkilometrové molo mezi Čechovým a Štefánikovým mostem, chystá se rovněž výstavba nového zdymadla u Dětského ostrova.

Internetový svátek se blíží. Praha přivítá desátý ročník WebExpa

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!