Pohled do historie: kdo vládl na českém trhu před 20 lety?

8. ledna 2017 • 11:40

Českému trhu léta vládne domácí Škoda. Pořadí zahraničních značek se ale za posledních 20 let výrazně proměnilo. Kdo rostl? A kdo upadl v zapomnění?

Během loňského roku bylo na českém trhu registrováno rekordních 259 693 osobních automobilů, o 12,5 procent více než v roce 2015. Při této příležitosti jsme se rozhodli podívat více do historie a srovnat loňské výsledky se statistikami před 10 a 20 lety. A pohled je to více než zajímavý.

Ve srovnání s rokem 2016 se o deset let dříve prodala jen polovina nových aut, historické statistiky Svazu dovozců automobilů hovoří přesně o 123 987 vozech, což bylo tehdy o 2,7 procent méně než v roce 2005. Pokles však nebyl způsoben nižším zájmem zákazníků, ale faktem, že si podnikatelé kupovali auta v „nákladní“ kategorii N1 kvůli možnosti odečíst si daň z přidané hodnoty. Kvůli tomu mezi nejprodávanější „užitkové“ vozy tenkrát patřily Škoda Octavia nebo Volkswagen Passat.

Češi si koupili rekordní množství nových aut, nejvíc od Škodovky

Za rok 1996 pak na českém trhu bylo registrováno 153 962 osobních aut, o 37,3 procent více než o rok dříve, což zase dokazuje, jak byl český trh s automobily v polovině devadesátých let hladový.

S ohledem na dnešní strukturu trhu pak může překvapit pořadí jednotlivých značek. Škoda byla nejvýše ve všech sledovaných letech, pořadí za ní se ale během 20 let výrazně proměnilo.

V roce 1996 byl největším dovozcem a tudíž druhou nejprodávanější značkou na trhu Opel s 10 627 registracemi. Pokud nebudeme počítat Škodu, žádná jiná automobilka na tento výsledek nestačila. Třetí v pořadí byl tenkrát Volkswagen s 8 843 vozy. Trojici nejlepších zahraničních značek pak uzavíral Ford s 7 680 registrovanými vozy.

Vítězové a poražení loňska v 9 kategoriích: Auta, která na trhu zabodovala, nebo propadla

Ještě více překvapit může pořadí na dalších příčkách. Osmou příčku v roce 1998 obsadilo korejské Daewoo, později nahrazené Chevroletem, který už dnes na českém trhu nepůsobí. Jedenáctá pak byla Lada, která tehdy v prodejích překonala i Peugeot, Citroën nebo Kiu. Jestliže v roce 1996 Lada na českém trhu prodala 2 176 aut, loni to bylo jen 125. 

Za uplynulých 20 let největším růstem prošla Dacia. Jestliže statistiky SDA za rok 1996 její výsledky neevidují, v roce 2006 byla 17. nejprodávanější značkou na trhu, zatímco loni jí už patřila pátá příčka. Nahoru stoupá také Mercedes-Benz, v roce 1996 ještě v top 20 nebyl, v roce 2006 byl osmnáctý a loni už uzavíral nejlepší desítku. Rostoucí trend najdeme také třeba u Kie, v roce 1996 osmnácté, v roce 2006 jedenácté a v roce 2016 sedmé. Naopak postupně klesá Fiat, v roce 1996 pátý, o deset let později desátý a loni už dokonce sedmnáctý.

Novinky 2017: Co čeká řidiče v novém roce? Zdražení, ale i méně byrokracie

Pokračování článku čtěte zde.

Více na podobná témata na www.auto.cz.

Autor: David Bureš - Auto.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!