Pokutu pro České dráhy za problémový nákup Railjetů zrušil krajský soud

Pokutu pro České dráhy za problémový nákup Railjetů zrušil krajský soud
5. listopadu 2015 • 15:02
Krajský soud v Brně zrušil pokutu 25 milionů korun pro České dráhy za nákup vlakových souprav railjet. Šlo o dosud nejvyšší pokutu, kterou antimonopolní úřad udělil za porušení zákona o veřejných zakázkách. Případ se tak vrací právě k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten vyčká na písemné vyhotovení rozsudku. Podle mluvčího úřadu Martina Švandy ale téměř jistě podá kasační stížnost.

Pokutu 25 milionů korun už dráhy zaplatily. O odkladný účinek placení pokuty státní podnik ani nežádal, přestože se sankci bránil podáním žaloby k soudu. Nyní bude muset stát firmě pokutu vrátit.

České dráhy původně chtěly koupit 16 Railjetů, pak svou poptávku změnily na 15 souprav s odlišnou konfigurací. Nakonec jich český dopravce nakoupil od Siemensu pouze sedm za zhruba 2,7 miliardy korun. Firma podle ÚOHS porušila zákon, když zakázku na rekonfiguraci zadala v jednacím řízení bez uveřejnění.

ÚOHS dosud tvrdil, že firma požadovala zásadní změny původního plnění, a proto nemohla postupovat bez soutěže. Podle soudu ale úřad tyto podstatné změny neprokázal. „Jsme rádi, že se soud ztotožnil s naší argumentací,“ uvedl dnes Jiří Kindl, který České dráhy u soudu zastupoval.

Jasný argument

Dráhy v řízení u ÚOHS tvrdily, že pouze rozšířily rozsah původní zakázky, a proto zakázku zadaly ve zjednodušeném řízení bez soutěže. Soud se dnes ve většině sporných částí přiklonil k argumentaci Českých drah. Soudce David Raus uvedl, že pokud ÚOHS v dalším řízení opět dojde k závěru, že České dráhy nesměly jednací řízení bez uveřejnění provést, musí přijít s jasným argumentem, že se původní zakázka od té konečné odlišovala. V tomto případě bude zřejmě nutné přinést i posudek odborníka. Podle Kindla to úřad prokázat nemůže, protože soupravy se od sebe neliší.

První vlak Viaggio Comfort známý jako Railjet dorazil do Česka loni koncem dubna. Vlaky jsou schopny jet maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině. Jezdí na trase mezi Prahou a Brnem a dál do Rakouska.

Kromě sedmi objednaných souprav chystal bývalý management drah nákup dalších osmi vlaků za 2,8 miliardy korun. Tyto soupravy měly být nasazeny z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Nákup druhé vlny rychlovlaků ale vedení firmy zastavilo.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!