Poslední úsek dálnice D1 se dostaví nadvakrát

Poslední úsek dálnice D1 se dostaví nadvakrát
6. června 2014 • 09:02
Nedávný nápad ministra dopravy Antonína Prachaře, aby se poslední chybějící úsek dálnice D1 dostavěl najednou, skončil u ledu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se vrátilo k plánu stavět chybějících 24 kilometrů ve dvou částech. „Bohužel stav připravenosti obou úseků je značně rozdílný,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Stát tak nejdříve předhodí firmám čtrnáct kilometrů z Lipníka nad Bečvou k Přerovu, kde je již vydáno stavební povolení. Stavbaři se v tendru utkají zhruba o pět miliard korun, což je pro letošek zřejmě největší státní silniční zakázka. Zájem už proto také potvrdili i největší hráči na trhu typu Strabagu nebo Eurovie.

Kdy se ale poprvé kopne, zatím není jasné, vše bude záležet na průběhu soutěže. Od firem přitom u takto velké zakázky nelze čekat nějakou ohleduplnost, naopak soutěžící zřejmě využijí všech administrativních prostředků ke zvrácení případného negativního výsledku. Chystaná stavba se už několikrát ukázala jako zakletá, první soutěž musel stát na popud antimonopolního úřadu zrušit, velké spory se vedly také o průchod skládkou popílku Prosenice.

ŘSD nespěchá

ŘSD přitom s vypsáním nového tendru stále otálí. „Předpokládaný termín pro zahájení výběrového řízení na zhotovitele je červen,“ uvedl Studecký. Ani po dokončení 14 kilometrů do Lipníku nebude dálnice D1 hotova. Stále bude chybět desetikilometrový úsek z Říkovic do Přerova. Ten ale zdaleka není připraven. Nejsou vypořádány pozemky a ŘSD ještě ani nepožádalo o stavební povolení.

„Z tohoto důvodu by v případě společného výběrového řízení došlo k výraznému zpoždění první stavby, a proto ŘSD preferuje samostatná výběrová řízení na obě stavby,“ doplnil mluvčí. Dlouho očekávaná dálnice u Přerova tak po dokončení úseku z Lipníku paradoxně přinese výrazné zhoršení dopravní situace v okolí města. I proto chtěl ministr obě části stavět najednou.

Padesát let výstavby
Dálnice D1 se začala stavět v září 1967 na okraji Prahy, o dva roky později se začala budovat i výpadovka z Brna. Dálnice měla původně vést v délce přes 700 kilometrů přes Brno, Žilinu a Košice na hranice se Sovětským svazem. Po rozpadu federace byla přesměrována z Brna na Ostravu a polskou hranici, dodnes se tomuto úseku často říká původním označením D47. Po dostavbě bude D1 měřit 377 kilometrů, nyní chybí dodělat posledních čtyřiadvacet kilometrů.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!