Poslední úsek dálnice D1 se dostaví nadvakrát

Nedávný nápad ministra dopravy Antonína Prachaře, aby se poslední chybějící úsek dálnice D1 dostavěl najednou, skončil u ledu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se vrátilo k plánu stavět chybějících 24 kilometrů ve dvou částech. „Bohužel stav připravenosti obou úseků je značně rozdílný,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Sjezd na 112. kilometru dálnice D1 u Jihlavy ve směru na Brno byl 3. června kvůli rekonstrukci vozovky uzavřen. Auta od Prahy se tak do 25. července nedostanou z D1 na obchvat Jihlavy, Pelhřimov, Znojmo a Havlíčkův Brod. Z dálnice se dá sjet na 104. kilometru u Větrného Jeníkova nebo na exitu 119 Velký Beranov.exitu 119 Velký Beranov.
6.6.2014 9:02   |  

Stát tak nejdříve předhodí firmám čtrnáct kilometrů z Lipníka nad Bečvou k Přerovu, kde je již vydáno stavební povolení. Stavbaři se v tendru utkají zhruba o pět miliard korun, což je pro letošek zřejmě největší státní silniční zakázka. Zájem už proto také potvrdili i největší hráči na trhu typu Strabagu nebo Eurovie.

Kdy se ale poprvé kopne, zatím není jasné, vše bude záležet na průběhu soutěže. Od firem přitom u takto velké zakázky nelze čekat nějakou ohleduplnost, naopak soutěžící zřejmě využijí všech administrativních prostředků ke zvrácení případného negativního výsledku. Chystaná stavba se už několikrát ukázala jako zakletá, první soutěž musel stát na popud antimonopolního úřadu zrušit, velké spory se vedly také o průchod skládkou popílku Prosenice.

ŘSD nespěchá

ŘSD přitom s vypsáním nového tendru stále otálí. „Předpokládaný termín pro zahájení výběrového řízení na zhotovitele je červen,“ uvedl Studecký. Ani po dokončení 14 kilometrů do Lipníku nebude dálnice D1 hotova. Stále bude chybět desetikilometrový úsek z Říkovic do Přerova. Ten ale zdaleka není připraven. Nejsou vypořádány pozemky a ŘSD ještě ani nepožádalo o stavební povolení.

„Z tohoto důvodu by v případě společného výběrového řízení došlo k výraznému zpoždění první stavby, a proto ŘSD preferuje samostatná výběrová řízení na obě stavby,“ doplnil mluvčí. Dlouho očekávaná dálnice u Přerova tak po dokončení úseku z Lipníku paradoxně přinese výrazné zhoršení dopravní situace v okolí města. I proto chtěl ministr obě části stavět najednou.

Padesát let výstavby
Dálnice D1 se začala stavět v září 1967 na okraji Prahy, o dva roky později se začala budovat i výpadovka z Brna. Dálnice měla původně vést v délce přes 700 kilometrů přes Brno, Žilinu a Košice na hranice se Sovětským svazem. Po rozpadu federace byla přesměrována z Brna na Ostravu a polskou hranici, dodnes se tomuto úseku často říká původním označením D47. Po dostavbě bude D1 měřit 377 kilometrů, nyní chybí dodělat posledních čtyřiadvacet kilometrů.

Čtěte také:

Prachař zachraňoval D1. Silničářům dal na tendry výjimku

Stavaři v pondělí obnoví opravy dálnice D1. Omezení budou celé jaro

Jančura ministru Prachařovi: Za čekání na D1 zaplaťte 50 milionů ze svého

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Součástky pro iPhone 7 stojí čtvrtinu toho, co Apple účtuje zákazníkům

Součástky pro iPhone 7 stojí čtvrtinu toho, co Apple účtuje zákazníkům

Ta informace se objevuje krátce po startu prodeje každého nového iPhonu. Nejinak je tomu letos a zkrátíme to na nutné minimum. Cena součástek, ze kterých sestává 32GB iPhone 7 je… více

Mobilní web