Prachař: Mýto pro osobní vozy nebude, dálniční známky nezdraží | E15.cz

Prachař: Mýto pro osobní vozy nebude, dálniční známky nezdraží

Prachař: Mýto pro osobní vozy nebude, dálniční známky nezdraží
Dálnice D1 u Ostředku
• 
ZDROJ: CC BY-SA 3.0: Zdeněk Fiedler - Wikimedia Commons

ČTK

Ministerstvo dopravy nechce zdražovat dálniční známky pro osobní automobily. Osobní vozy ani nehodlá začlenit do výkonového mýtného systému, který nyní platí pro nákladní vozidla. V České televizi to řekl ministr dopravy Antonín Prachař (ANO).

Roční dálniční známka nyní stojí 1500 korun. Aby se její cena mohla zvýšit, bylo by podle Prachaře nutné novelizovat příslušný zákon, což podle něho nepatří mezi priority ministerstva. Podle Prachaře navíc nemá smysl zatěžovat obyvatele dalšími daněmi. Zavedení výkonového zpoplatnění dálnic pro osobní automobily, kdy se platí za skutečně ujeté kilometry, vládní programové prohlášení nezmiňuje, podotkl Prachař. „Není to ani záměrem ministerstva dopravy,“ uvedl.

Rovněž podle exministra dopravy z opoziční ODS Zbyňka Stanjury je nynější cena kuponu dostatečná. Je podle něho třeba zvýšit výnosy z kamionového mýtného.

Proti výkonovému zpoplatnění pro osobní automobily se vyslovil i Stanjura. Vytvářelo by podle něho nerovnost mezi lidmi, protože z krajů se cestuje do Prahy častěji než z Prahy do regionů, když v hlavním jsou centrální úřady nebo ředitelství firem. Stanjura by zůstal u současného systému dálničních známek.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Loni systém vybral zhruba 8,55 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 50 miliard korun. Z vybraného mýtného náleží provozovateli, společnosti Kapsch a jejím subdodavatelům mezi 18 a 20 procenty.

Stát nyní musí přichystat výběr provozovatele mýtného systému od roku 2017. „Je to dnes, řekl bych, už jako dost časově napnuté, ale věřím tomu, že se to zvládnout dá,“ uvedl Prachař. Počítá se opět s desetiletým kontraktem. Prachař podotkl, že nejde jen o tendr na jednoho dodavatele. Jde podle něho taky o banku, která provádí finanční transakce, a telematiku, která páruje data z vozidel a kontrolních a platebních mechanismů.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!