Praha nestihne do konce roku zvýšit maximální cenu taxislužby

Praha nestihne do konce roku zvýšit maximální cenu taxislužby
12. října 2015 • 17:29
Pražský magistrát se s řidiči neshodl na výpočtu maximální výše ceny za taxislužby. Obě strany se vzájemně obviňují z toho, že se snaží proces zdržovat. Taxikáři ustoupili od hrozby protestní jízdy Prahou poté, co jim primátorka Adriana Krnáčová (ANO) na začátku září zvýšení maximální povolené ceny přislíbila. Podle mluvčího Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT) Daniela Tarjovského magistrát úmyslně zdržuje a komplikuje situaci.

Současná nejvyšší cena, za kterou mohou v Praze vozy taxi jezdit, byla v roce 2007 stanovena na 28 korun. Magistrát navrhuje její zvýšení na 32 korun, taxikáři chtějí 38 až 45 korun. Podle Tarjovského je 30 korun pouze nákladová cena. Podle magistrátu ale řidiči nedokládají své požadavky relevantními podklady. Při srovnání podkladů od řidičů a výsledků kontrol úředníků nesedí počet zakázek za den, jejich průměrná délka i rychlost, kterou se reálně taxíky po Praze pohybují.

Podle dokumentů, které jsou zatím k dispozici, ale taxikáři, kteří jezdí pod dispečinky, reálně účtují za kilometr nejčastěji mezi 15 a 21 korunami. Vyšší cenu využívají jen výjimečně, což potvrzují i taxikáři. „Dispečinky jezdí hluboko pod touto cenou. I kdyby byla maximální cena sto korun, pro klienty se nic nezmění,“ řekl Tarjovski .

Krnáčová: Navrhneme novou maximální cenu podloženou výsledky více něž 400 kontrol, které magistrát provedl

„Navrhneme novou maximální cenu podloženou výsledky více něž 400 kontrol, které magistrát provedl, a seznámíme s ní zástupce taxislužby. Konečná maximální cena nebude výsledkem smlouvání mezi městem a taxikáři, ale bude odpovídat realitě a bude výsledkem důkladného sběru dat a propočtů,“ sdělila primátorka.

Z výsledků kontrol vyplývá průměrný počet 8,8 jízdy za den, průměrná rychlost téměř 37 kilometrů za hodinu a délka jedné zakázky asi 11 kilometrů. Taxikáři ale přišli na jednání s údaji nižšími, zakázek prý mají méně, jsou kratší a průměrná rychlost nižší. Podle primátorky s daty ale manipulují, aby cena vyšla tak, jak potřebují.

Závěrečné schůzky

Magistrát proto plánuje se zástupci taxislužeb závěrečné schůzky. Sejdou se nejen nad zvýšením maximální ceny, ale také nad chystanou novelou silničního zákona. Až bude známá konečná částka, o kterou se nejvyšší povolená cena zvýší, musí se k návrhu ještě vyjádřit městské části a ministerstva, zvýšení pak musí schválit rada hlavního města. „Myslím si, že to mohou stihnout, kdyby chtěli. Úmyslně zdržují,“ řekl mluvčí AKT. Zároveň odmítl tvrzení, že magistrátu dodali špatné podklady.

Magistrát a taxikáři dál debatují o podobě připravované novely zákona a vyhlášky týkající se taxislužby. Zástupci taxikářů by měli přijít s návrhy týkající se standardů, tedy mimo jiné toho, jaká budou pravidla pro odění řidičů a označení vozidel. Zkoušky z jazyka a z místopisu, kvůli kterým opakovaně protestovali, podle primátorky zůstávají sporným bodem. Diskusi o zkouškách chce Praha znovu otevřít poté, co s taxikáři dojedná standardy.

Praha má dlouhodobé problémy především s nepoctivými taxikáři. Podle informací magistrátu je v metropoli 2000 aktivních provozovatelů taxislužeb, přes 4600 evidovaných vozidel a téměř 5500 řidičů.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!